Delårsrapport januari-juni 2016

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2016, kl. 07:45 CET.

Bästa kvartalet hittills

Andra kvartalet 2016

• Nettoomsättningen ökade till 1 470 MSEK (1 376), en ökning med 2% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Operationell EBITA ökade till 208 MSEK (180) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 14,2% (13,1)
  • EBITA ökade till 202 MSEK (180) efter jämförelsestörande poster om -6 MSEK (0) och EBITA-marginalen ökade till 13,8% (13,1)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 2,46 SEK (2,38)
  • Förvärv av Värmelux i Finland
  • Förvärv av Outrup i Danmark godkänt av konkurrensmyndigheten efter periodens utgång
  • Tecknat avtal om förvärv av CWG Choices i Storbritannien efter periodens utgång

Januari-juni 2016

• Nettoomsättningen ökade till 2 518 MSEK (2 423), en ökning med 1% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Operationell EBITA ökade till 245 MSEK (209) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 9,7% (8,6)
  • EBITA ökade till 229 MSEK (209), efter jämförelsestörande poster om -16 MSEK (0) och EBITA-marginalen ökade till 9,1% (8,6)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 2,51 SEK (2,72) som en följd av negativa valutaeffekter samt jämförelsestörande poster

Koncernchefen kommenterar:
"Vår fina utveckling under det första kvartalet 2016 har tagit ytterligare fart och jag har glädjen att redovisa ett både starkt och stabilt andra kvartal, resultatmässigt det bästa kvartalet i Inwidos historia. Det operativa resultatet blev 208 MSEK, med en marginal på 14,2 procent. Generellt ser vi en successivt förbättrad lönsamhet, främst tack vare vårt omfattande arbete med att förbättra effektiviteten i marknadsarbetet och i våra fabriker - inte minst har bruttomarginalen förbättrats. Omsättningen ökade med 7 procent och rensat för valutaeffekter och struktur med 2 procent. Orderingången har också utvecklats positivt – den underliggande organiska orderingången under kvartalet ökade med 5 procent.

Rörelsesegment – betydande förbättring i Finland
Sverige är fortsatt starkt i princip i alla utvalda kanaler och segment, även om vi är fortsatt selektiva i vissa delsegment främst avseende en del nybyggnationsprojekt. Finland visar en betydande förbättring. Det finns en förhoppning om att Finland har bottnat ur och att utvecklingen på den finska marknaden är på väg i en mer positiv riktning.

Vi ser även en kontinuerlig förbättring i Norge där det andra kvartalet visade ett positivt resultat mot ett betydande negativt under motsvarande period 2015. I Danmark har utvecklingen varit något ryckig under första halvåret. Fokus har legat på de interna strukturprojekt som initierades i slutet av 2015. Nu flyttas dessa krafter successivt mot nya kunder och produktlanseringar och orderingången inom konsumentsegmentet var stark under kvartalet.

EBE (Emerging Business Europe) har i stort utvecklats enligt plan. I England har etableringar av nya butiker, kanaler och förvärv varit i fokus och vi förväntar en bättre utveckling framöver. Efter ett svagt första kvartal inom
e-Commerce har orderingången successivt förbättrats och ökade under kvartalet med cirka 20 procent jämfört med motsvarande kvartal 2015.

Förvärv har hittills under 2016 tillfört en årsomsättning om ca 800 MSEK
Förvärv är av stor betydelse i vår tillväxtstrategi. Det är glädjande att vi under kvartalet slutfört två förvärv, båda i Finland; Värmelux och det mindre Klas1. Efter kvartalet har vi ingått avtal om förvärv av brittiska CWG Choices och fått godkännande av förvärvet av danska Outrup av konkurrensmyndigheterna med beräknat slutförande i mitten av augusti. Inklusive dessa bolag har vi hittills under 2016 förvärvat bolag som tillför en årsomsättning om ca 800 MSEK.

Utsikter
Utvecklingen i omvärlden, både politiskt och finansiellt, är som bekant fortsatt osäker med flera risker som kan komma att påverka vår affär. Storbritanniens val att lämna EU, Brexit, har skapat en finansiell oro. Det är dock osäkert vilka effekter det kommer att få långsiktigt, en osäkerhet som troligen kommer att kvarstå under en tid. Inwido har ännu inte sett några större effekter av Brexit, men är förberedda på att det kan komma. Det finns ett fortsatt starkt behov av både renoveringar och nya bostäder i Europa, vilket innebär att det finns en underliggande efterfrågan för våra produkter och tjänster. Osäkerheten kring bostadspolitiken i många länder när det gäller avdragsrätt, subventioner och beskattning kan dock påverka framtida investerings- och renoveringsbeslut.

Vi fortsätter att arbeta enligt vår plan med en övervikt av försäljningen i konsumentdrivna kanaler, att ständigt titta över vår struktur för att om möjligt hitta ytterligare effektiviseringar och att arbeta med såväl den organiska som den förvärvsbaserade tillväxten.

Totalt sett är vi fortsatt försiktigt optimistiska inför framtiden."

MALMÖ, 18 JULI 2016

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 400 anställda och omsatte under 2015 cirka 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com