Delårsrapport januari-juni 2017

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 juli 2017, kl. 07:45 CET.

Ett bra första halvår 2017

Andra kvartalet 2017

• Nettoomsättningen ökade till 1 673 MSEK (1 470), en ökning med 14%. Den organiska tillväxten var 1%
  • EBITA uppgick till 192 MSEK (202) efter jämförelsestörande poster om -1 MSEK (-6) och EBITA-marginalen uppgick till 11,5% (13,8)
  • Operationell EBITA uppgick till 193 MSEK (208) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 11,5% (14,2)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,10 SEK (2,46)
  • Förvärv av Bøjsø Døre & Vinduer i Danmark
  • Rörelsesegmenten Sverige och Norge slås ihop från den 1 juli under ny affärsområdeschef (från 1 september)
  • Utdelning på 3,50 SEK per aktie utbetalades

Januari-juni 2017

• Nettoomsättningen ökade till 3 038 MSEK (2 518), en ökning med 21%. Den organiska tillväxten var 5%
  • EBITA ökade till 274 MSEK (229), efter jämförelsestörande poster om -2 MSEK (-16) och EBITA-marginalen uppgick till 9,0% (9,1)
  • Operationell EBITA ökade till 276 MSEK (245) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 9,1% (9,7)
  • Resultat per aktie före utspädning ökade till 2,79 SEK (2,51)

Koncernchefen kommenterar:
Den starka försäljningsutvecklingen för Inwido fortsätter. Försäljningen under det andra kvartalet 2017 steg med 14 procent till 1 673 MSEK och totalt under det första halvåret med 21 procent till 3 038 MSEK. Efter elva raka rekordkvartal var däremot rörelseresultatet i det andra kvartalet lägre än vi förväntat på grund av tillfälliga operationella problem i främst Sverige och Finland. Det operativa resultatet blev 193 MSEK, jämfört med 208 MSEK under samma period 2016. Resultatet påverkades också negativt i och med att påsken inföll under det andra kvartalet i år. Under första halvåret, det bästa hittills för Inwido, steg resultatet till 276 MSEK jämfört med 245 MSEK föregående år. Orderingången ökade under andra kvartalet med 10 procent och orderstocken var vid utgången av kvartalet 20 procent högre än vid samma tidpunkt 2016.

Fortsatt positiv utveckling i Danmark
Danmark fortsätter att utvecklas på ett positivt sätt. Förtroendet hos konsumenterna är högt och den danska byggmarknaden är mycket stark. Samtidigt har vi god effektivitet i vår organisation och produktion. Under andra kvartalet förvärvade Inwido premiumvarumärket Bøjsø Døre & Vinduer i Danmark, med en årsomsättning på cirka 65 MSEK.

Även EBE (Emerging Business Europe) har fortsatt att utvecklas väl. Framför allt CWG Choices i Storbritannien bidrog till den ökade försäljningen. E-handeln utvecklades också starkt och växte med 27 procent, med fortsatt god lönsamhet, under det andra kvartalet.

Utmaningar i Sverige och Finland
Resultatutvecklingen under det andra kvartalet har påverkats negativt av framför allt produktionsstörningar i Sverige samt olika tillfälliga problem inom delar av säljorganisationen i Finland. Generellt ser vi också att den ökade nybyggnationen ger en mindre gynnsam mix i både Sverige och Finland. Produktionsstörningarna i Sverige orsakades av både interna och externa faktorer, primärt på grund av förseningar i leveranser av råmaterial. Detta ledde till lägre produktivitet och därmed försenade leveranser. Eftersom Sverige levererar till Norge har det även drabbat vår norska verksamhet. Ett åtgärdsprogram genomfördes under mars för att rätta till problemen. Vid den tidpunkten var bedömningen att detta var tillräckligt. Under april och maj ökade dock problemen vilket resulterade i att vi nu vidtagit ytterligare kraftfulla åtgärder som har gett resultat. Mixförändringen mot mer industriförsäljning i Finland förklaras främst av en högre personalomsättning i säljkåren inom vårt senaste förvärv. Denna har påverkat total omsättning och konsumentförsäljningen negativt, vilket syns i resultatet. Säljkåren är nu tillbaka på ”rätt” nivå.

Utsikter
Totalt sett är den underliggande utvecklingen på våra marknader god. Vi ser inte någon förändring i den stabila efterfrågan, som primärt drivs av en mycket stark nybyggnation medan konsumenterna genomgående är mer återhållsamma i flera marknader. Möjligheterna och hoten i de flesta länder i västra Europa ser i stort sett likadana ut. Urbaniseringen ökar, vilket gör att bostadsbristen stiger. Kraven på att bygga billigare och snabbare höjs, vilket medför en högre konkurrens och en något ökad prispress.

Vi fortsätter att arbeta mot vår vision – att förbättra livet hemma – samtidigt som vi ständigt tittar över vår struktur för att hitta ytterligare effektiviseringar. På kort sikt är det viktigaste att vi får bukt med de tillfälliga operationella utmaningar vi har i Sverige och Finland. På längre sikt är fortsatt vinsttillväxt baserad på ökad omsättning och kontinuerligt förbättrad effektivitet högt prioriterat. Med bas i den position vi har tagit under senare år och med ett bra första halvår i ryggen ser vi positivt på utvecklingen under resten av 2017.

MALMÖ, 17 JULI 2017

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2016 cirka 5,7 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com