Delårsrapport januari-juni 2019

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2019, kl. 07:45 CET.

Stabilt resultat med stärkt marginal

Andra kvartalet 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 1 710 MSEK (1 729), en minskning med 1%. Den organiska tillväxten var -4%.
  • EBITA uppgick till 187 MSEK och EBITA-marginalen ökade till 10,9%. EBITA uppgick till 184 MSEK (184), och EBITA-marginalen ökade till 10,7% (10,6%) exklusive IFRS 16.
  • Operationell EBITA ökade till 187 MSEK och den operationella EBITA-marginalen ökade till 10,9%. Operationell EBITA uppgick till 184 MSEK (184) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 10,7% (10,6%) exklusive IFRS 16.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,05 SEK (2,31).
  • Utdelning på 2,50 SEK per aktie utbetalades.

Januari-juni 2019

• Nettoomsättningen ökade till 3 153 MSEK (3 120), en ökning med 1%. Den organiska tillväxten var -4%.
  • EBITA ökade till 232 MSEK och EBITA-marginalen ökade till 7,3%. EBITA ökade till 226 MSEK (220) och EBITA-marginalen ökade till 7,2% (7,1%) exklusive IFRS 16.
  • Operationell EBITA uppgick till 232 MSEK och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 7,3%. Operationell EBITA uppgick till 226 MSEK (240) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 7,2% (7,7%) exklusive IFRS 16.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,63 SEK (2,85).

Koncernchefen kommenterar:
"Under det andra kvartalet 2019 levererade vi ett fortsatt stabilt resultat, med stärkt marginal och förbättrat kassaflöde trots en utmanande fönstermarknad i Sverige och Finland. Nettoomsättningen under kvartalet minskade med 1 procent, jämfört med motsvarande period föregående år, till 1 710 MSEK (1 729). Trots den lägre omsättningen ökade operationell EBITA i kvartalet till 187 MSEK (184). Det betyder att den operationella EBITA-marginalen steg till 10,9 procent (10,6), främst tack vare våra tidiga initiativ till kostnadsbesparingar samt en totalt sett mer fördelaktig mix med en konsumentförsäljning som var i nivå med föregående år och en industriförsäljning som minskade. Vår samlade bedömning är att vi totalt sett fortsätter att ta marknadsandelar på den nordiska marknaden.

Fortsatt god utveckling inom Syd, svagare i Nord
Affärsområde Syd fortsatte att utvecklas positivt under kvartalet, främst tack vare en god utveckling för våra bolag i Danmark och Storbritannien, det senare på en svag brittisk fönstermarknad. Försäljningen för affärsområde Syd ökade med 6 procent och operationell EBITA steg till 115 MSEK (99), vilket innebär att den operationella EBITA-marginalen steg till 16,7 procent (15,2). Den positiva utveckling vi har sett under flera kvartal inom e-Commerce fortsatte med en organisk försäljningstillväxt på 7 procent. Orderstocken för affärsområde Syd var vid utgången av kvartalet 19 procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Affärsområde Nord utvecklades svagare under perioden främst på grund av en negativ utveckling på industrimarknaderna i Sverige och Finland, vilket framförallt påverkat våra större bolag i dessa marknader. I Sverige har den totala fönstermarknaden successivt krympt sedan andra halvåret 2018 och vår bedömning är att försvagningen har fortsatt även under det andra kvartalet 2019, i takt med en fortsatt minskad nybyggnation. Förutsättningarna inom det för Inwido viktiga konsumentsegmentet samt i Norge ser dock fortsatt stabilare ut. Våra initiativ till kostnadsbesparingar har bidragit till att parera volymtappet. Totalt sett resulterade det i att försäljningen under kvartalet minskade med 6 procent samtidigt som operationell EBITA minskade till 76 MSEK (99), vilket innebar att den operationella EBITA-marginalen blev 7,8 procent (9,6). Orderstocken för affärsområde Nord var 14 procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Förbättrat kassaflöde och minskad skuldsättning
Vår långsiktiga förvärvsstrategi ligger fast och vårt arbete med att ytterligare stärka balansräkningen för att kunna genomföra förvärv fortsätter. Under det första halvåret var det operativa kassaflödet positivt med 213 MSEK, jämfört med en negativ utveckling med 6 MSEK under motsvarande period föregående år, vilket innebär att relationen nettoskuld/EBITDA vid utgången av kvartalet var 2,8, exklusive IFRS 16, jämfört med 3,2 tolv månader tidigare. Det betyder att vi successivt kommer närmare koncernens mål för nettoskuld/EBITDA som är 2,5.

Utsikter
Industrimarknaden i såväl Sverige som Finland visar få tecken på återhämtning, med förväntningar om en fortsatt minskad aktivitet inom nybyggnation. Konsumentmarknaderna ser mer stabila ut, men är svårbedömda, bland annat drivet av politisk osäkerhet. Förutsättningarna på den danska och norska marknaden ser fortsatt goda ut, samtidigt som vi ser en fortsatt tillväxt inom e-handelssegmentet, och totalt sett finns det ett underliggande behov av och ett ökat intresse för investeringar i bostäder i våra marknader.

Vi anser oss vara väl positionerade för att möta de förutsättningar som marknaderna och kunderna ger oss och ser med tillförsikt fram emot andra halvåret 2019."

MALMÖ, 15 JULI 2019

Henrik Hjalmarsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef Tel: 076-846 20 46

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 500 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.