Delårsrapport januari-juni 2024

Orderingången ökar liksom omsättning och resultat

Andra kvartalet

• Samtliga affärsområden rapporterade en högre orderingång som konsoliderat ökade med 22% jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Orderstocken uppgick till 2 654 MSEK, en ökning med 68% (+10% organiskt) jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 331 MSEK (2 263), +3%. Den organiska tillväxten uppgick till -5%.
  • Operationell EBITA ökade till 263 MSEK (261) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 11,3% (11,6).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,52 SEK (3,36) påverkat av jämförelsestörande poster samt positiva valutaeffekter i föregående års finansnetto.
  • Nettoskuldsättningen uppgick till 1,4x operationell EBITDA (1,1x exklusive IFRS 16).
  • Inwido refinansierade sitt huvudsakliga hållbarhetslänkade kreditavtal efter kvartalets utgång.

Januari-juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 4 142 MSEK (4 358), -5%. Den organiska tillväxten uppgick till -13%.
  • EBITA uppgick till 324 MSEK (429) och EBITA-marginalen uppgick till 7,8% (9,8).
  • Operationell EBITA uppgick till 354 MSEK (430) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 8,5% (9,9).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,89 SEK (5,26).

Koncernchefen kommenterar:

Det är med stolt ödmjukhet vi rapporterar det andra kvartalet för året där orderingången, såväl totalt som organiskt, ökar med 22 respektive 10 procent. Detta resulterar i en stark orderstock som är upp 68 procent (+10 justerat för förvärv) jämfört med motsvarande period föregående år. Nettoomsättningen ökade i kvartalet med 3 procent till 2 331 MSEK (2 263). Operationell EBITA ökar något jämfört med samma period föregående år till 263 MSEK (261), med en operationell EBITA-marginal på 11,3 procent (11,6).

Med tanke på den utmanande marknad vi fortfarande befinner oss i, inte minst inom nybyggnation i Finland och Sverige, kan jag konstatera att våra affärsenheter varit framåtlutade och på sina håll tagit marknadsandelar under våren. I de flesta fall har de också gjort detta med bibehållna marginaler. Framför allt syns den ökade orderingången i affärsområdet e-Commerce, som fortsätter att ta marknadsandelar, samt i affärsområde Västeuropa där det irländska bolaget Carlson i juni erhöll den största enskilda ordern hittills i Inwidos historia, till ett värde av ca 110 MSEK. Det ska dock noteras att orderingången ökar i samtliga affärsområden.

I nyckeltalen för hållbarhetsarbetet är de enhetsrelaterade siffrorna inom miljöområdet fortsatt utmanade av lägre volymer, medan de absoluta talen pekar i rätt riktning. Nyckeltalen för sjukfrånvaro, hälsa och säkerhet fortsätter att förbättras och nyckeltalet för olycksfrekvens på arbetsplatsen minskar avsevärt. Positivt är också att mängden avfall fortsätter att minska.  Våra högt ställda hållbarhetsambitioner får alltmer extern uppmärksamhet, och under kvartalet listades Inwido bland ”Europe’s 500 climate leaders 2024” av Financial Times. Vi har också säkrat ytterligare ett hållbarhetslänkat kreditavtal, denna gång på 1,5 miljarder kronor. Förutom att detta nya avtal förlänger profilen för Inwidos totala skuldportfölj så är det också i linje med vårt kortsiktiga åtagande enligt Science Based Targets initiative (SBTi).

Affärsområde Skandinavien fortsätter att påverkas av volymnedgången inom nybyggnationsmarknaden. Trots att försäljningen minskade med 7 procent ökade bruttomarginalen, vilket resulterade i en EBITA-marginal i nivå med föregående år på 14,2 procent (14,3). Det är framför allt de danska bolagen, som med sina starka positioner och erbjudanden, drar nytta av en allt större aktivitet inom konsumentmarknaden.

Affärsområde Östeuropa, och då framför allt Finland, är påverkat av den kraftiga volyminbromsningen inom nybyggnation. Försäljningstappet på 22 procent i kvartalet resulterade i att den operationella EBITA-marginalen sjönk till 5,5 procent (13,0). Viktigt att notera är dock att jämförelsetalen är på en historiskt hög nivå när det gäller lönsamheten.

Affärsområde e-Commerce har fortsatt den positiva utvecklingen och bedöms ha flyttat fram positionen på samtliga marknader. Försäljningen ökade med 15 procent jämfört med motsvarande period 2023. Volymökningen och en ökad bruttomarginal bidrog till den kraftigt ökade operationella EBITA-marginalen på 10,8 procent (3,9).

Affärsområde Västeuropa, som sett en fin utveckling sedan fjolårets förvärv av Sidey Group, fortsatte att leverera också under andra kvartalet, nu även organiskt. Försäljningen för affärsområdet ökade med 108 procent, operationell EBITA ökade med 248 procent, och EBITA-marginalen ökade till 11,4 procent (6,8).

Utsikter
Tre månader in på uppdraget som VD och koncernchef för Inwido kan jag konstatera att detta är ett väl fungerande företag med en hög aktivitetsnivå, stor professionalitet och en stark tro på att vi ska nå vårt långsiktiga mål om en omsättning på SEK 20 miljarder år 2030. Förvärv är en viktig del för att nå målet, och med tanke på hur många diskussioner jag redan involverats i, kan jag konstatera att klimatet har förbättrats betydligt denna vår. Samtidigt fokuserar våra affärsenheter ihärdigt på fortsatt lönsam organisk tillväxt.

I det längre perspektivet finns det en hel del yttre drivkrafter som gagnar den långsiktiga tillväxten för energieffektiva fönster och dörrar. EU är tydliga i sina ambitioner med att höja energiprestandan för fastigheter de kommande åren, vilket börjar uppmärksammas allt mer. Här pekar man i såväl media som i analytikerrapporter på bolag inom renoveringsmarknaden som gynnas av direktiven, däribland Inwido. I det kortare perspektivet – med en stark orderbok, allt lägre inflationstakt och förhoppningar om sänkta räntor – ser vi med försiktig optimism fram emot andra halvåret.

MALMÖ, 12 JULI 2024

Fredrik Meuller,
VD och koncernchef

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024, kl. 07:45 CET.

Fredrik Meuller, VD och koncernchef

Peter Welin, CFO och vice VD

Om Inwido:
Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv.
Inwido består av 34 affärsenheter med cirka 4 200 anställda i tolv länder. 2023 omsatte koncernen 9 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 11,4 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014. Följ Inwidos resa på LinkedIn