Delårsrapport januari-mars 2011

Läs original

Avvaktande start på året

Första kvartalet 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 000 MSEK (1 098), en minskning med 4% justerat för valutaeffekter.

• Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 32 MSEK (29).

• Rörelseresultatet (EBITA) för föregående år inkluderade jämförelsestörande poster om 21 MSEK

• Rörelsemarginalen (EBITA) uppgick till 3,2% (2,7)Resultat efter skatt uppgick till 7,8 MSEK (1,3)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -172 MSEK (-218)

• Den 28 april 2011 tecknade Inwido Denmark A/S avtal om förvärv av det danska bolaget Pro Tec Vinduer A/S.  Förvärvet förväntas vara klart i juni 2011 förutsatt godkännande av berörda myndigheter

VD Håkan Jeppsson kommenterar:
”Som förväntat inleddes året något svagare jämfört med föregående år. Detta var delvis en följd av den tidiga, kalla och snörika vintern med svag orderingång redan tidigt i kvartal 4 men också ett tecken på en något avvaktande marknad. Under årets första kvartal minskade försäljningen med 4 procent mätt i lokala valutor. Det är framförallt på de nordiska marknaderna, undantaget Finland, som utvecklingen varit svagare än under samma period i fjol. På några av marknaderna utanför Norden, speciellt i Storbritannien, har vi, trots tuffa marknadsförutsättningar, vänt utvecklingen och redovisar nu positiva resultat. Trots en sammantaget lägre försäljning bibehöll vi bruttomarginalnivån från föregående år, främst som en följd av en gynnsam prisutveckling och bättre effektivitet. Under slutet av kvartalet märkte vi av en förbättrad orderingång, framförallt inom konsumentmarknaden i Norden. Våren, sommaren och hösten är vår säsongsmässigt starkaste period och vi ser idag inga tecken på att 2011 skulle vara annorlunda. Samtidigt finns det omvärldsfaktorer som kan komma att påverka oss negativt framöver, som till exempel stigande råvaru- och energikostnader. Sammantaget finns det inget som tyder på att de underliggande marknadsförutsättningarna har försämrats och vi ser därför positivt på Inwidos fortsatta utveckling under året.”

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51
Jonna Opitz, Kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58