Delårsrapport januari-mars 2012

Läs original

Ett kvartal med investeringar

Första kvartalet 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 1 005 MSEK (1 000), en minskning med 2% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 3 MSEK (32), exklusive jämförelsestörande poster om -23 MSEK (0)
  • Rörelsemarginalen (EBITA), exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 0,3% (3,2)
  • Resultat efter skatt uppgick till -22 MSEK (8)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -182 MSEK (-172)
  • Beslut om nedläggning av produktionsenheten i Edsbyn

VD Håkan Jeppsson kommenterar:

"Marknadsförutsättningarna under första kvartalet var svagare i en del marknader vilket visade sig i vår utveckling. Vi är självklart inte nöjda med den organiska försäljningsminskningen på 2 procent och det försämrade rörelseresultatet. Samtidigt har utvecklingen i de enskilda marknaderna varit mycket blandad. Samtliga marknader, förutom Sverige och Finland, har utvecklats bättre än under samma period i fjol. På några av dessa marknader, speciellt i Danmark och Storbritannien, har vi, trots tuffa marknadsförutsättningar, tagit marknadsandelar och ökat intjäningen. Men den totala lönsamheten i kvartalet är lägre än i fjol vilket framförallt beror på den förändrade försäljningsmixen i Sverige och Finland där husfabrikernas kraftiga tillbakagång och en allmänt hårdare konkurrens varit påtaglig. Vi har under kvartalet också, som en del i vår strategi, gjort betydande investeringar i både marknadsaktiviteter och produktutveckling. Dessa anser vi nödvändiga för att kunna fortsätta arbetet mot att bli ledande i Europa på fönster och dörrar. Arbetet med renodlingen av vår produktionsstruktur fortsätter och vi har under kvartalet beslutat att stänga vår fabrik i Edsbyn i slutet av juni. Det fortsatt osäkra ekonomiska läget i flera av våra marknader gör det svårt att bedöma hur efterfrågan kommer att utvecklas i närtid och vi arbetar vidare med att titta över vår organisation och identifiera effektivitetsförbättringar.

När vi nu går in i vårsäsongen, gör vi det med en bra orderbok och stark marknadsposition, i de flesta marknader. Samtidigt finns det omvärldsfaktorer som kan komma att påverka konsumenternas köpvilja negativt framöver. Vi har dock en mer attraktiv produktportfölj och bättre insikt i våra konsumenters beteende än någonsin tidigare. Även om starten på året inte varit vad vi hade hoppats finns det inget som tyder på att de underliggande marknadsförutsättningarna för Inwido har försämrats. Vi ser därför fram emot fortsättningen av 2012, efter det säsongsmässigt svaga första kvartalet.”

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51
Jonna Opitz, Marknads- och kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 500 anställda och omsatte under 2011 drygt 5 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se