Delårsrapport januari-mars 2013

Läs original

Första kvartalet 2013:

Fortsatt dämpad efterfrågan

Inwidos koncernchef Håkan Jeppsson kommenterar första kvartalet 2013:

“Vi trodde vi hade nått botten under andra halvåret i fjol men första kvartalet har inneburit ytterligare försvagningar i marknaden. Volymerna är nu lägre än de var ”bottenåret” 2009.”

”Trots låga volymer och prispress har vi lyckats försvara våra bruttomarginaler – det är jag nöjd med.”

”När vi nu går mot ljusare och varmare tider kommer efterfrågan på våra produkter att successivt öka. Samtidigt verkar vi i en fortsatt osäker marknad.”

”Inwido är idag ett väl trimmat företag med stark position i de flesta av våra marknader, det gör att vi har en god potential när efterfrågan återvänder.”

Läs hela rapporten i bifogad pdf, obs endast engelsk version!

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51
Jonna Opitz, Marknads- och kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 100 anställda och omsatte under 2012 cirka 4,6 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se