Delårsrapport januari-mars 2015

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 27 april 2015, kl. 07:45.

Bra start på det nya året

Första kvartalet 2015

• Nettoomsättningen ökade med 15% till 1 047 MSEK (907). Detta motsvarar en ökning med 8% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Orderingången ökade med 2% för jämförbara enheter
  • EBITA ökade till 29 MSEK (-71), efter jämförelsestörande poster om 0 MSEK (-75) och EBITA-marginalen ökade till 2,7% (-7,8)
  • Operationell EBITA ökade till 29 MSEK (4) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 2,7% (0,5)
  • Resultat per aktie ökade till 0,34 SEK (-1,01)

Koncernchefen kommenterar:
"Det är glädjande att konstatera att Inwido inledde det nya året på samma sätt som vi avslutade det förra. Det säsongsmässigt klart svagaste kvartalet under året blev bra, med ett operativt resultat på 29 MSEK, vilket är en stabil förbättring jämfört med samma period 2014. Därtill ser vi en fortsatt bra tillväxt i verksamheten på 12 procent rensat för valutaeffekter.

Bakom det goda resultatet ligger framför allt den påtagliga orderingång som vi upplevde under den senare delen av fjolåret. Detta tillsammans med en fortsatt förbättrad effektivitet lyfte bruttomarginalen markant under kvartalet. Nu som under 2014 ser vi dock stora variationer mellan våra olika geografiska marknader och segment. Under det första kvartalet mattades som förväntat tillväxten i orderingången. Men inom våra prioriterade konsumentsegment såg vi glädjande nog en fortsatt positiv utveckling, framför allt i Danmark, Sverige och Irland. Vi räknar dock med att se fortsatta marknadsmässiga och geografiska variationer framöver, vilket också kan komma att märkas under året.

Som en viktig del av vår långsiktiga strategi fortsatte vi omställningsarbetet i Sverige som syftar till att ytterligare minska vår exponering mot delar av nybyggnationsmarknaden till förmån för privatkonsumentmarknaden. I linje med vår strategi står försäljningen till konsumenter redan idag för 70 procent av vår totala omsättning, men i Sverige står konsumentsidan för bara drygt 50 procent. Denna omställning är viktig. Men förändringen kan innebära att vi kommer att se variationer i volymer och omsättning. Vi arbetar också genomgående med att etablera nya säljkanaler samt introducera nya produkter och koncept vilket kräver investeringar som givetvis kortsiktigt kan påverka resultatet.

Parallellt fortsätter vi att arbeta aktivt för att bli mer effektiva, flexibla och lättrörliga. Detta ska genomsyra hela organisationen. På så sätt kan vi ytterligare förbättra våra marginaler – och den långsiktiga lönsamheten.

Blickar vi framåt kan vår verksamhet påverkas av den komplicerade och osäkra finanspolitiska situation som råder på många håll i Europa. Osäkerheten kring exempelvis avdragsrätt, lånevillkor, subventioner och beskattning kan vara avgörande för framtida investerings- och renoveringsbeslut. Utgången av de förestående valen i Storbritannien och Danmark kan också förändra förutsättningarna för branschen som helhet. Samtidigt är det viktigt att slå fast att det finns ett fortsatt starkt underliggande behov av både renoveringar och nya bostäder."

MALMÖ, 27 APRIL 2015

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51