Delårsrapport januari-mars 2016

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 25 april 2016, kl. 07:45.

Stabilt resultat i ryckiga marknader

Första kvartalet 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 1 048 MSEK (1 047), motsvarande -1% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Operationell EBITA ökade till 37 MSEK (29) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 3,5% (2,7)
  • EBITA uppgick till 27 MSEK (29) efter jämförelsestörande poster om -10 MSEK (0) och EBITA-marginalen uppgick till 2,5% (2,7)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, minskade till 0,04 SEK (0,34) som en följd av negativa valutaeffekter samt jämförelsestörande poster
  • Tecknat avtal om förvärv av Outrup Vinduer & Døre i Danmark
  • Tecknat avtal om förvärv av Värmelux Oy i Finland efter periodens utgång

Koncernchefen kommenterar:
"Det är glädjande att konstatera att Inwido inlett 2016 på ett stabilt sätt även om vi vet att vi har ännu större potential. Det säsongsmässigt klart svagaste kvartalet under året blev bra, med ett operativt resultat på 37 MSEK, vilket är en rejäl förbättring jämfört med motsvarande period i fjol. Efter en stark avslutning på 2015 har det första kvartalet dock varit ryckigt och några affärsområden redovisar något sämre resultat än i fjol. Omsättningen, rensat för valutaeffekter och struktur, landade på –1 procent på grund av en lägre orderingång inom industrisegmenten under slutet av fjärde kvartalet i fjol samt en temporärt reducerad säljkraft i Finland i samband med genomförd strukturförändring. Dessutom var antalet arbetsdagar färre till följd av den tidiga påsken.

Bakom resultatförbättringen ligger framför allt den fortsatt positiva försäljningsutvecklingen inom vår konsumentaffär. Den positiva trenden från fjolåret har fortsatt under det första kvartalet 2016. Tittar man på våra enskilda marknader är det just konsumentsegmenten i Sverige som går bäst, medan orderingången inom industrisegmenten i framför allt Danmark men även Sverige har haft en negativ utveckling. Detta är dock något som vi har räknat med som en följd av vår strategi. Under kvartalet har vi märkt av en ökad volatilitet och vi räknar med att se fortsatta marknadsmässiga och geografiska svängningar under året.

Det är med glädje som vi under de senaste månaderna har kunnat kommunicera de avtal som ingåtts avseende två viktiga förvärv, Outrup i Danmark och Värmelux i Finland. Dessa förvärv passar väl in i Inwidos strategi. I båda fallen inväntar vi konkurrensmyndigheternas godkännande. Det är två fina, lönsamma företag med duktiga ledningar som är starka i säljkanaler och marknader som vi fokuserar på. Samtidigt med det viktiga arbetet kring förvärv för att växa strukturellt tittar vi också genomgående på att etablera nya säljkanaler, förbättra vår IT-struktur samt introducera nya produkter och koncept vilket kräver investeringar som kortsiktigt kan påverka resultatet något. Parallellt fortsätter vi att arbeta aktivt för att bli mer effektiva och flexibla. Med dessa initiativ kan vi ytterligare förbättra vår tillväxt – och den långsiktiga lönsamheten.

Utvecklingen i omvärlden, både politiskt och finansiellt, fortsätter att vara osäker med flera risker som kan komma att påverka vår affär. Osäkerheten kring bostadspolitiken i många länder när det gäller avdragsrätt, subventioner och beskattning påverkar också framtida investerings- och renoveringsbeslut. Samtidigt är det viktigt att konstatera att det finns ett fortsatt starkt underliggande behov av både renoveringar och nya bostäder i Europa. Detta, i sin tur, innebär att det finns en underliggande efterfrågan för våra produkter och tjänster.

För Inwidos del gäller det att följa vår plan med en övervikt av försäljningen i konsumentdrivna kanaler, att ständigt titta över vår struktur för att om möjligt hitta ytterligare effektiviseringar och att arbeta med såväl den organiska som den förvärvsbaserade tillväxten."

MALMÖ, 25 APRIL 2016

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51