Delårsrapport januari-mars 2018

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2018, kl. 07:45 CET.

Bra inledning på året trots lång och hård vinter

Första kvartalet 2018

• Nettoomsättningen uppgick till 1 391 MSEK (1 365), en ökning med 2%. Den organiska tillväxten var -2%
  • EBITA uppgick till 37 MSEK (82) efter jämförelsestörande poster om -19 MSEK (-1) och EBITA-marginalen uppgick till 2,6% (6,0)
  • Operationell EBITA uppgick till 56 MSEK (83) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 4,0% (6,1)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,54 SEK (0,69)
  • Justerat resultat per aktie före utspädning ökade till 0,86 SEK (0,76)
  • Inwido förvärvade resterande 75 procent av aktierna i Outrup Vinduer & Døre A/S
  • Förvärvet av e-handelskoncernen Bedst & Billigst genomfördes per den 1 april 2018 och e-handeln står nu för mer än 7 procent av Inwidos årsomsättning
  • Henriette Schütze föreslagen som ny styrelseledamot efter Sisse Fjelsted Rasmussen som avböjt omval

Koncernchefen kommenterar:
"Det första kvartalet 2018 var på många sätt utmanande med en lång och hård vinter som ledde till minskad konsumentförsäljning. Trots detta nådde vi det näst bästa resultatet för första kvartalet hittills, tack vare breddningen av verksamheten de senaste åren med bland annat expansion i Europa och växande e-handel. Det resultatmässigt starkaste första kvartalet gjorde vi 2017 med en mild vinter, vilket påverkar årets jämförelsetal.

Under det första kvartalet 2018 höll vi uppe försäljningen väl och minskade organiskt endast med 2 procent. Operativt resultat i kvartalet blev 56 MSEK jämfört med 83 MSEK under första kvartalet 2017. Orderingången under kvartalet var 6 procent lägre än motsvarande period 2017 och orderstocken vid utgången av kvartalet var 8 procent lägre.

Vintern och påskhelgen påverkade negativt
Försäljningen och orderingången påverkades som sagt negativt av yttre omständigheter, främst den sena, långa och kalla vintern. I norra Europa är marknaden fortsatt god för hantverkare och många prioriterade att utföra arbeten inomhus under den kalla vinterperioden. Dessutom var antalet arbetsdagar i första kvartalet 2018 färre än 2017 eftersom påskhelgen i år låg i första kvartalet. Som ett resultat av dessa yttre faktorer sjönk den andel av vår försäljning som går till konsument, vilket påverkat lönsamheten negativt.

Inom affärsområde Sverige-Norge minskade försäljningen med 3 procent. Samtidigt sjönk det operativa resultatet, främst beroende på en lägre andel konsumentförsäljning. Orderboken minskade med 18 procent jämfört med det rekordstarka första kvartalet året före.

I Finland ökade den redovisade försäljningen med 7 procent samtidigt som resultatet minskade. Även här sjönk andelen försäljning till konsument på grund av vintern som även i Finland varit ovanligt kall. Byggnationen utomhus stod till och med stilla ett antal dagar, vilket sker först vid mycket låga temperaturer.

Fortsatt stark utveckling i Danmark samtidigt som EBE levererar förbättrat resultat
Utvecklingen i Danmark var fortsatt stark även om såväl omsättning som rörelseresultat minskade något jämfört med det mycket starka första kvartalet 2017. Marknaden i Danmark är fortsatt bra och vi har goda bruttomarginaler. Aktiviteten i Danmark är hög med många nya produktlanseringar från Inwido.

Inom EBE ökade den redovisade försäljningen med 4 procent och rörelseresultatet förbättrades, främst drivet av e-handel och Storbritannien. Även Irland och Polen har utvecklats positivt.

Handeln på nätet ökar, en utveckling som gynnar oss som marknadsledare. Vi ser generellt en bra ökning inom vår e-handel. Med förvärvet av Bedst & Billigst står e-handel direkt till slutkund nu för mer än 7 procent av vår omsättning, det vill säga knappt en halv miljard svenska kronor på årsbasis. Inwido är idag den största aktören inom e-handel i vår bransch.

Utsikter
Vi ser en fortsatt stor underliggande efterfrågan på huvuddelen av våra marknader, även om oro för konjunktur, bostadsmarknad och fastighetspriser påverkar konsumenterna, framför allt i Sverige.

Under den kalla vintern, den säsongsmässigt svagaste perioden med lägre total efterfrågan, har konkurrensen varit något hårdare än normalt. Inwidos primära exponering mot renoverings- och konsumentmarknaden ger dock normalt en bra mix med bättre marginaler. Vi räknar med att marknaderna normaliseras med vårens ankomst även om det andra kvartalet också kommer att påverkas av den sena vintern.

Under 2017 tog vi generellt marknadsandelar, vilket gett oss ett bra utgångsläge. Med vår starka position i Norden, vår expanderande affär i övriga Europa och inom e-handel ser vi en god potential att fortsätta växa under 2018, samtidigt som vi ska göra Inwido ännu mer effektivt."

MALMÖ, 26 APRIL 2018

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com