Delårsrapport januari-september 2012

Läs original

Stabilt resultat i fortsatt avvaktande marknader

Tredje kvartalet 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 1 102 MSEK (1 290), en minskning med 8% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 130 MSEK (99), inklusive jämförelsestörande poster om 13 MSEK (-55)
  • Rörelsemarginalen (EBITA), inklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 11,8% (7,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till 78 MSEK (41)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 66 MSEK (218)

Januari– september 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 3 365 MSEK (3 640), en minskning med 6% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 177 MSEK (281), inklusive jämförelsestörande poster om -63 MSEK (-67)
  • Rörelsemarginalen (EBITA), inklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 5,3% (7,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till 95 MSEK (132)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -61 MSEK (166)

VD Håkan Jeppsson kommenterar:
"Den vikande konjunkturen, framförallt i Europa, har fortsatt göra avtryck på Inwidos marknader under det tredje kvartalet 2012. I detta osäkra marknadsklimat vill jag ändå konstatera att vår affärsmodell, med fokus på konsumenten, har visat på god motståndskraft. Att kunna redovisa en rörelsemarginal på 11,8 procent för det tredje kvartalet i år är stabilt. Anledningen till att vi, med vikande volymer och tuffa marknadsförutsättningar, kan göra så pass bra ifrån oss är hårt och målinriktat arbete. Vi har under det senaste året gjort stora strukturella förändringar i snart sagt samtliga marknader. Detta arbete fortsätter vi oförtrutet med för att ytterligare successivt förbättra effektiviteten.
Vi arbetar också kontinuerligt och strukturerat med våra marginaler samt, viktigast av allt, vi levererar bra produkter och tjänster till våra kunder.

Inom våra individuella segment har både de europeiska marknaderna och Supply fortsatt att utvecklas i nivå med eller bättre än under samma period i fjol. Att vi tar marknadsandelar och levererar positiva resultat, förvisso från en låg nivå, i marknader som Polen, Irland och Storbritannien är bra. Det generella volymtappet på dessa marknader, inom våra produktkategorier, ligger på 10-20 procent. Även vårt komponentbolag Supply har, efter ett år med stora strukturella förändringar, en stabil och lönsam affär. På de nordiska marknaderna har vi fortfarande en hälsosam lönsamhet även om den inte överallt är på den nivå den ska vara. Men konsumenternas tveksamhet, till följd av den allmänna ekonomiska oron, påverkar både volymerna och produktmixen på ett, för oss, ofördelaktigt sätt. Avvikelsen mot fjolåret finner vi framförallt i Sverige och Finland. På båda dessa marknader är husfabrikernas kraftiga tillbakagång en stor del av förklaringen.

Den svaga marknadsutvecklingen gör att vi kommer att fortsätta att se över och göra justeringar i vår struktur under resten av året. På sikt bedömer vi tillväxtmöjligheterna som goda eftersom det underliggande behovet av nya och förbättrade bostäder är stort runt om i Europa. Satsningen på att utveckla ännu bättre produkter och tjänster med inriktning på smarta lösningar för konsumentens välbefinnande har aldrig varit mer intensiv inom Inwido.”

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51
Jonna Opitz, Marknads- och kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 200 anställda och omsatte under 2011 drygt 5 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se