En stark inledning på 2021

VD & koncernchef Henrik Hjalmarsson kommenterar det första kvartalet 2021

”Vi har inlett året med vårt bästa första kvartal hittills vad gäller försäljning, resultat och orderingång. Under perioden lyckades vi omsätta vår orderbok från årets start till en mycket god försäljningstillväxt. Med förvärvet av finska MV Center tog vi även ett viktigt steg för att ytterligare accelerera våra tillväxtambitioner”.

”Uppbackad av en positiv konsumentmarknad och fortsatt hög tillväxt inom e-handeln ökade nettoomsättningen organiskt med 18 procent till 1 644 MSEK (1 448). Operationell EBITA ökade till 121 MSEK (48) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 7,3 procent (3,3). Med ett starkt resultat i ryggen går vi in i det andra kvartalet med en rekordstor orderstock på 1 471 MSEK, +43 procent”.

”Affärsområde Syd utvecklades fortsatt starkt med gedigen tillväxt och ett förbättrat resultat. Försäljningen ökade organiskt med 25 procent och den operationella EBITA-marginalen lyfte till 14,6 procent (11,0). E-Commerce fortsatte på sin lönsamma tillväxtresa och växte organiskt med 34 procent. I affärsområde Nord ser vi en glädjande utveckling då samtliga affärsenheter förbättrat sina resultat vilket leder till att affärsområdet har vänt från förlust till vinst jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen ökade organiskt med 13 procent och den operationella EBITA-marginalen lyfte till 2,9 procent (-0,2)”.

”På den positiva sidan ser vi framför oss en i närtid fortsatt hälsosam efterfrågan på konsumentmarknaden, en stark e-handelsutveckling och en stabiliserande industrimarknad. På myntets baksida ser vi ett ökande inflationstryck med begränsad tillgång på insatsvaror, vilket betyder en kortsiktig marginalpress innan vi fullt ut hinner justera våra försäljningspriser. Med vår storlek och marknadsnärvaro ser vi samtidigt potential i situationen och arbetar oförtrutet vidare för att vara våra kunders bästa alternativ”.

Läs pressrelease med KPI tabell i PDF

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel. 076-846 20 46, henrik.hjalmarsson@inwido.com

Olof Engvall, PR & IR