Ett starkt kvartal

VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson kommenterar det tredje kvartalet och de första nio månaderna 2020:

”Det tredje kvartalet blev Inwidos resultatmässigt bästa kvartal hittills och vi levererade ett starkt resultat, god organisk tillväxt, starka kassaflöden och det sjätte kvartalet i rad med stärkta marginaler. Vi går nu in i det fjärde kvartalet med en rekordstor orderstock på 1 308 MSEK, +18 procent”.

”Uppbackad av en positiv konsumentmarknad och en hög tillväxt inom e-handeln ökade nettoomsättningen organiskt med 4 procent till 1 716 MSEK (1 665). Operationell EBITA ökade till 247 MSEK (203) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 14,4 procent (12,2). Vi minskade också nettoskuldsättningen till 1,2x operationell EBITDA (2,5x)”.

”Affärsområde Syd fortsatte att utvecklas positivt. Försäljningen ökade organiskt med 10 procent och den operationella EBITA-marginalen lyfte till 24,7 procent (18,7). e-Commerce växte organiskt med 42 procent och stod för 13 procent av koncernens försäljning i kvartalet. I affärsområde Nord har de svenska affärsenheterna som vänder sig till konsumentmarknaden flyttat fram positionerna och visade positiv utveckling. Affärsområdet uppvisade en svag organisk försäljningstillväxt under kvartalet, som i kombination med en god kostnadskontroll, möjliggjorde att den operationella EBITA-marginalen steg till 8,2 procent (8,0)”.

”Med ett mycket bra tredje kvartal i ryggen går vi in i vintersäsong, som normalt innebär lägre konsumentaktivitet, med en stark orderstock. Vårt fokus nu är att med en stabil konsumentmarknad, men fortsatt mer avvaktande industriefterfrågan, oförtrutet fortsätta rusta Inwido för expansion. Vi investerar i våra affärsenheter, vässar våra kanal- och segmentspositioner, driver utvecklingen inom e-handel och intensifierar arbetet med värdeskapande förvärv”.

Läs hela pressmeddelandet inklusive KPI-tabell i bifogad pdf.

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel: +46 (0)76-846 20 46, e-post:
henrik.hjalmarsson@inwido.com
Olof Engvall, Investor & Public Relations Manager
Tel: +46 (0)73-541 45 73, e-post:
olof.engvall@inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2019 omsatte Inwido 6,6 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,7 procent. Totalt finns cirka 4 400 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Citat

Henrik Hjalmarsson, VD och Koncernchef