Förbättrad marginal i en utmanande marknad

I det fjärde kvartalet 2023 stärker Inwido bruttomarginalen för fjärde kvartalet i rad, förbättrar kassaflödet och avslutar året med en fortsatt låg skuldsättning trots att det största förvärvet hittills genomfördes under året. Resultaten visar på kraften i affärsmodellen och möjliggör fortsatta satsningar framåt trots tuffa marknadsförhållanden.

Under fjärde kvartalet minskade nettoomsättningen med 13%, organiskt -21%, främst kopplat till de minskade volymerna inom nybyggnation i Sverige och Finland. Operationell EBITA uppgick till 290 MSEK (315) medan den operationella EBITA-marginalen ökade till 12,7 procent (12,1). Den totala orderingången är oförändrad jämfört med motsvarande kvartal föregående år (-6 procent justerat för förvärv). Sidey Group, Inwidos största förvärv hittills, har sedan juli bidragit positivt till koncernen.

”Att vi under dessa marknadsförhållanden inte bara lyckas försvara utan också förstärka vår marginal är något jag är stolt över. Samtidigt är jag medveten om att vi verkar på en utmanande marknad och att vi befinner oss i de kalla vintermånaderna när konsumenter är mindre benägna att byta fönster”, kommenterar Peter Welin, CFO och tillförordnad VD och koncernchef.

Läs hela pressmeddelandet i bifogad pdf.

Peter Welin, CFO och tillförordnad VD och koncernchef
Tel. 070-324 3190, peter.welin@inwido.com

Annika Falk, VP Communication & PR
Tel. 070-602 1371, annika.falk@inwido.com

Om Inwido:
Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv.
Inwido består av 34 affärsenheter med cirka 4 700 anställda i tolv länder. 2023 omsatte koncernen 9 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 11,4 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.  Följ Inwidos resa på LinkedIn