Förhandsröstning inför Inwido ABs årsstämma den 5 maj 2020

Som ett led i strävan att minimera risken för spridning av coronaviruset träder den 15 april 2020 en tillfällig lag ikraft som bl.a. innebär att styrelsen för ett bolag kan besluta att aktieägare som väljer att inte närvara på stämman kan utöva sin rösträtt på stämman genom förhandsröstning per post.

Styrelsen har därför beslutat att aktieägare i Inwido ska kunna utöva sin rösträtt vid årsstämman 2020 genom att förhandsrösta. Avsikten med styrelsens beslut är att minimera antalet personer som samlas i bolagsstämmolokalen. Inwido vill uppmana samtliga aktieägare att, på det sätt som anges nedan, utnyttja möjligheten till förhandsröstning.Aktieägare som vill utnyttja möjligheten till förhandsröstning ska, utöver att vara upptagen i bolagsstämmoaktieboken, använda ett formulär för anmälan och förhandsröstning som finns tillgängligt på Inwidos hemsida, www.inwido.com (direktlänk HÄR).

• Förhandsröstningsformuläret ska skickas till Inwido per post till Inwido AB (publ), Engelbrektsgatan 15, 211 33 Malmö.
  • Förhandsröstningsformuläret måste vara Inwido tillhanda senast tisdagen den 28 april 2020, helst före kl. 16.00.

Om aktieägaren är en juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller annan behörighetshandling bifogas. Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är hela förhandsrösten ogiltig.Som tidigare angetts i kallelsen till årsstämman kommer Inwido även att vidta bland annat följande försiktighetsåtgärder i samband med årsstämman:

• ingen dryck och förtäring kommer att serveras vid stämman,
  • VD:s redogörelse kommer att kortas ner till ett minimum,
  • antalet närvarande icke aktieägare kommer att i möjligaste mån begränsas, och
  • årsstämman kommer att minimeras i tid, dock utan att inskränka på aktieägarnas rättigheter.

Med hänsyn till smittorisken avråder bolaget från deltagande i stämmolokalen, och rekommenderar aktieägarna att delta genom förhandsröstning enligt ovan. Inwido följer den fortsatta utvecklingen noga och kommer vid behov att på sin hemsida www.inwido.com uppdatera informationen om vilka ytterligare åtgärder som eventuellt vidtas i samband med årsstämman.

Peter Welin, Finans- och ekonomidirektör och vice VD
Tel. 070-324 3190, peter.welin@inwido.com

Olof Engvall, PR & IR
Tel. 073-541 45 73, olof.engvall@inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2019 omsatte Inwido 6,6 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,7 procent. Totalt finns cirka 4 400 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.