Henrik Hjalmarsson ny VD och koncernchef för Inwido samt Peter Welin vice VD

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 januari 2019, kl. 08:30.

Styrelsen i Inwido AB (publ) har utsett Henrik Hjalmarsson till ny VD och koncernchef för Inwido AB. Henrik, som sedan augusti 2017 varit affärsområdeschef för Sverige-Norge inom Inwido, tillträder tjänsten omgående. Henrik fortsätter också som ansvarig för koncernens affärsområde Inwido North.

Henrik Hjalmarsson är född 1976 och kom till Inwido från VD-positionen på Findus Nordic, ett uppdrag han då haft i drygt tre år. Dessförinnan var han både Kommersiell Direktör och Supply Chain-chef på samma företag.

”Jag är mycket glad att Henrik Hjalmarsson har tackat ja till rollen som ny vd och koncernchef för Inwido. Han har en gedigen bakgrund med mycket solida resultat. Han har framgångsrikt lett komplicerade verksamheter inom olika bolag, är resultatorienterad och har starkt lönsamhetsfokus”, säger Georg Brunstam, styrelseordförande för Inwido.

”Jag är väldigt stolt och glad över förtroendet. Inwido är ett företag med fantastiska människor, bolag och produkter. Jag ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen och våra 4 500 medarbetare utveckla Inwido mot fortsatt lönsam framgång”, säger Henrik Hjalmarsson.

Samtidigt som Henrik Hjalmarsson tillträder som VD och koncernchef utses Peter Welin, till vice VD och CFO för Inwido.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Georg Brunstam, styrelseordförande
Tel: +46(0)70-855 12 51

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel: +46(0)768 46 20 46

Jonna Opitz, Kommunikations- och Marknadsdirektör
Tel: 010-451 45 58 eller 0722 11 90 10
E-post: jonna.opitz@inwido.com

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com