• Inwido/

Inwido avslutade det bästa året hittills med ett mycket starkt fjärde kvartal

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 4 februari, 2016 kl. 07:46.

Inwido, Europas största leverantör av fönster och dörrar, rapporterar idag det bästa fjärde kvartalet hittills för koncernen. Inwidos koncernchef Håkan Jeppsson kommenterar;

“Detta var det bästa fjärde kvartalet någonsin för Inwido. Ett bra avslut på ett bra år. ”

”Det operationella rörelseresultatet ökade till 185 MSEK och den operationella rörelsemarginalen ökade till 12,6%. Försäljningen ökade till 1 470 MSEK.”

”Orderingången ökade med 4% inom våra viktiga försäljningskanaler medan vi minskar i mindre lönsamma segment vilket ger en total orderingång på -5%. Orderstocken är 3 procent högre än vid samma tid i fjol.”

”De omstruktureringar som vi kommunicerade i samband med rapporteringen av tredje kvartalet, och som påverkar våra verksamheter i Danmark, Finland och Sverige, går enligt plan. Engångskostnaderna uppgår till 109 MSEK och påverkar resultatet i det fjärde kvartalet. Åtgärderna förväntas ge årliga besparingar på 50-60 MSEK, med full effekt från helåret 2017.”

”Den underliggande efterfrågan för våra produkter är stabil. Detta bekräftas av att vi till exempel, en månad in på det nya året, inte kunnat se någon omedelbar påverkan av den förändring i Rot-avdraget som infördes i Sverige vid årsskiftet. 2016 har förutsättningar för att bli ett intressant år."

Läs hela pressmeddelandet i bifogad fil

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 400 anställda och omsatte under 2015 cirka 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com