Inwido förstärker styrmodellen för ökat värdeskapande

Inwido, Europas största leverantör av fönster, utvecklar sin styrmodell genom att gå över till en struktur där de enskilda företagen inom koncernen ges fullt affärs- och resultatansvar. Den affärsområdesstruktur som hittills varit gällande kommer därmed att ersättas med 30 dotterbolag som driver sin verksamhet genom kundfokuserade affärs- och varumärkesstrategier och täta lokala försörjningskedjor. Koncernledningen kommer också att spegla den nya strukturen. Förändringen planeras att vara genomförd den 1 januari 2019.

”Syftet med den här förändringen är framförallt att få till ett ännu större kund- och resultatfokus inom alla delar av organisationen,” säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef för Inwido. ”Vi ser att digitaliseringen leder till förändrade kund- och konsumentbeteenden, nya och fler aktörer och ökade krav på snabbhet och flexibilitet. För att kunna möta detta måste vi komma närmare kunderna. Det skapar vi nu ännu bättre förutsättningar för våra bolag att göra.”

Förändringen innebär att Inwido AB kommer att agera mer som moderbolag under den nya visionen ”Inwido ska leda och utveckla de starkaste företagen inom komfort, klimat och säkerhet för att skapa ett bättre liv inomhus för människor, inspirera anställda och skapa värde för aktieägarna.”

Inwido är byggt av drygt 50 förvärv under de senaste 15 åren. Strategin att fortsätta växa genom att förvärva starka enskilda och lönsamma företag kommer att fortsätta. Investeringar i e-handel och digitalisering för att effektivisera alla processer är ett av de viktigaste fokusområdena.

Då Mikael Carleson, VD för affärsområde EBE och Johan Berg, VD för affärsområde Finland valt att lämna Inwido för uppdrag utanför företaget kommer koncernledningen framöver att bestå av sju personer. Asger Drewes Jörgensen, affärsområdeschef för Danmark tar över ansvaret också för EBE medan Håkan Jeppsson tar över motsvarande roll för Finland från och med den 1 oktober.

”Jag vill tacka både Johan och Mikael för de insatser de gjort för Inwido under den tid de varit här och jag önskar dem lycka till med deras nya uppdrag,” säger Håkan Jeppsson.

Läs hela pressmeddelandet i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com