Inwido förvärvar finska Profin Oy

Inwido, Europas största leverantör av fönster, har ingått ett avtal om förvärv av Profin, en finsk familjeägd koncern med fokus på tillverkning av exklusiva skjutdörrar och fönster. Företaget grundades 1977, har cirka 60 anställda och omsatte 2017 ca SEK 120 miljoner. Inwido köper 100% av aktierna och förvärvet förväntas att genomföras 1 juli 2018.

Profin är ett familjeföretag med rötterna i norra Finland. Företaget kombinerar traditionellt hantverk med modern produktionsteknologi genom att tillverka exklusiva skjutdörrar, fönster och dörrar med design anpassad att stå emot det skiftande och hårda nordiska klimatet.

Under det senaste decenniet har Profin blivit synonymt med skjutdörrar av hög kvalitet och är marknadsledande inom det segmentet i Finland. Utöver försäljning på den finska marknaden exporterar Profin också till flera olika länder inom EU, Japan och Ryssland.

”Profin kompletterar våra övriga finska varumärken väldigt bra genom att de är positionerade med mer exklusiva produkter. En intressant marknadspotential har identifierats i Finland i det snabbväxande exklusiva segmentet för panoramafönster och skjutdörrar där för närvarande endast Inwidos befintliga varumärke Klas1 samt Profin agerar”, säger Håkan Jeppsson VD och koncernchef Inwido.

”Vår ambition har alltid varit att tillverka fönster och dörrar av hög kvalitet som håller i årtionden, kanske till och med århundraden - hela byggnadens livslängd. Efter 40 år som ett familjeföretag ser vi fram emot att bli en del av Inwido-familjen, Europas största leverantör av fönster”, säger Mikko Haapala VD Profin.

Köpeskillingen ligger i linje med Inwidos gängse multiplar. Den slutliga köpeskillingen är beroende av att Profin når vissa finansiella milstolpar under 2018. Förvärvet finansieras genom befintliga kreditfaciliteter.

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef
Tel.: +46 (0)10-451 45 51 eller
Johan Berg, VD Inwido Finland

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com