Inwido går stärkt ur krisen

Läs original

Bokslutskommuniké januari-december 2009

Fjärde kvartalet 2009 • Nettoomsättningen ökade med 4% till 1 473 mkr (1 410) • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 118 mkr (26) • Rörelsemarginalen (EBITA) ökade till 8% (1,8) • Rörelsemarginalen (EBITA) justerad för engångsposter ökade till 10,4% (7,3) • Resultat efter skatt ökade till 10 mkr (-35) • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 283 mkr (258) • Inwido AB förvärvade utestående minoritetsandelar i Inwido Norge, Inwido Finland samt Inwido UK, varefter dessa dotterbolag är helägda av Inwido AB Januari – december 2009 • Nettoomsättningen minskade med 11% till 5 026 mkr (5 639) • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 348 mkr (323) • Rörelsemarginalen (EBITA) ökade till 6,9% (5,7) • Resultat efter skatt uppgick till 52 mkr (104) • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 510 mkr (348) VD Håkan Jeppsson kommenterar: ”Sammantaget presterar Inwido ett bra fjärde kvartal 2009. Samtliga nyckeltal förbättras och vi fortsätter att stärka vår position som den ledande leverantören av fönster- och dörrlösningar i Norden. Våra marknader i Europa har det dock fortsatt tufft även om det nu finns tecken på förbättringar, framförallt i Storbritannien. För helåret 2009 lyckas vi nå en rörelsemarginal på 7,7 procent justerad för engångsposter. Inwido har samtidigt ökat sin marknadsandel i samtliga nordiska länder. Med tanke på att årets första kvartal var det svagaste i företagets historia med en försäljningsnedgång på 25 procent är jag mycket nöjd med utfallet för helåret. Det är framförallt konsumentmarknaden i de nordiska länderna, med låga räntor i kombination med olika former av statliga subventioner, som går starkt. För industri-marknaden är utvecklingen svagare men det finns indikationer på att denna marknad stabiliserats. Efterfrågan på våra produkter och tjänster ökade markant under det fjärde kvartalet 2009, vilket resulterat i att orderstocken var 55 procent högre än vid samma period föregående år. Inwido har med ett starkt kassaflöde och en betydligt lägre nettoskuldsättning ett bra, finansiellt utgångsläge för 2010. Med en renodlad koncernstruktur har vi nu ännu bättre förutsättningar för att kunna göra offensiva satsningar på tillväxt samtidigt som vi fokuserar på att närma oss slutanvändarna i alla försäljningskanaler.