• Inwido/

Inwido gör största förvärvet hittills när skotska Sidey Group blir en del av koncernen

Inwido förvärvar Skottlands största fönster- och dörrföretag, Sidey Group, marknadsledande inom renoveringar av allmännyttiga bostäder. Bolaget omsatte cirka 800 miljoner kronor, med en EBIT-marginal om cirka 15%, under senaste tolvmånadersperioden och blir därmed Inwidos största förvärv hittills.

Sidey grundades redan 1932 i Perth Skottland, där huvuddelen av verksamheten fortfarande finns. Majoriteten av företagets försäljning sker inom renoveringar av social housing (en engelsk variant av allmännyttan), där man också är marknadsledare. Sidey Group är inne i en stark tillväxtfas och utsikterna för fortsatt tillväxt är goda eftersom efterfrågan bedöms bli stark bland annat på grund av ökade lagkrav på energieffektiviseringar av bostäder i Skottland. Sidey Group har dessutom stärkt sin närvaro i västra delen av Skottland genom förvärvet av Walker Profiles 2017.

- Förvärvet av Sidey Group gör att Inwido i ett slag etablerar sig med en marknadsledande position i Skottland, som blir en delvis ny marknad för koncernen. Det är dessutom ett företag som växer med god lönsamhet, samtidigt som jag ser möjligheter till synergier genom koordinerade inköp och andra samarbeten inom koncernen, säger Henrik Hjalmarsson, vd och koncernchef för Inwido.

Sidey Group har en bred produktportfölj inom fönster och dörrar och erbjuder dessutom produkter för carports och takbyten. Utöver allmännyttan har bolaget också försäljning till bland annat professionella installatörer och privata husägare.

- Med Inwido som ägare blir vi en del av Europas ledande fönsterkoncern. Deras decentraliserade affärsmodell gör att vi kan fortsätta utveckla Sidey Groups kunderbjudande samtidigt som vi får tillgång till den kunskap och de resurser som finns inom Inwido vilket kommer att ge oss nya och ökade affärsmöjligheter, säger Charles Arbuthnott, delägare och styrelseordförande i Sidey Group.

Förvärvet, som möjliggörs av Inwidos starka balansräkning, finansieras genom tillgängliga likvida medel och kommer ha en positiv påverkan på Inwidos vinst per aktie under 2023. Inwido förvärvar i ett första steg 70% av aktierna till en multipel strax under 6 gånger operationell EBIT. Ägarna, som består av majoritetsägarna Charles Arbuthnott and Michael Dobson samt företagsledningen, behåller 30 procent av aktierna under en period om minst tre och ett halvt år.
Köpeskillingen för resterande aktier kommer att baseras på den framtida finansiella utvecklingen för Sidey Group.

Sidey Group kommer att ingå i affärsområde Western Europe tillsammans med verksamheterna Allan Brothers (UK), Carlson (IE), CWG Choices (UK), Dekko (UK) och Jack Brunsdon (UK) som med detta förvärv blir det tredje största affärsområdet inom Inwido.

Denna information är sådan information som Inwido AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 juli 2023 kl. 21:50 CET.

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel. 076-846 20 46, henrik.hjalmarsson@inwido.com

Tobias Rydergren, PR & Kommunikation
Tel. 070-255 23 61, tobias.rydergren@inwido.com

Om Inwido:
Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv.
Inwido består av 32 affärsenheter med cirka 4 500 anställda i elva länder. 2022 omsatte koncernen 9,5 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 11,4 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.  Följ Inwidos resa på LinkedIn