Inwido i Sverige inleder förhandlingar om att flytta produktion från Väröbacka till Vetlanda

Inwido i Sverige kommer att inleda förhandlingar om att stänga produktionsenheten i Väröbacka i Varbergs kommun för att flytta produktionen till Vetlanda i Småland. MBL-förhandlingarna inleds omgående och 27 av de totalt 33 anställda i Väröbacka varslas idag om uppsägning på grund av arbetsbrist.

Alla berörda kommer att kunna erbjudas nytt arbete på någon av Inwido Sveriges enheter i Småland. Era Fönsters försäljningsorganisation berörs inte av varslet. Den planerade stängningen av fabriken i Väröbacka är en följd av att Inwido Sverige koncentrerar sin fönsterproduktion till bolagets produktionsenheter i Vetlanda och Lenhovda.

För ytterligare information ta del av Inwido Sveriges pressmeddelande här.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2016 cirka 5,7 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido cirka 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 500 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och TysklandInwido noterades på mid-cap listan vid NASDAQ Stockholm, fredagen den 26 september, 2014.