Inwido kopplar nya låneavtal till sin ESG-prestation

Inwido säkrar nya bilaterala hållbarhetsrelaterade kreditavtal med sina banker, relaterade till minskning av CO2 utsläpp och en säker arbetsmiljö.

Inwido säkrar bilaterala hållbarhetsrelaterade kreditavtal med Handelsbanken och Svensk Exportkredit på totalt 1,1 miljarder kronor, vilka ersätter befintliga avtal på 1,2 miljarder kronor. De nya krediterna har löptider mellan fem och sju år. För att anpassa hållbarhetskopplingen mellan de banker som deltar i Inwidos långfristiga finansiering har det bilaterala avtalet med Nordea på totalt 1,85 miljarder kronor som förfaller 2025 justerats med motsvarande hållbarhetsrelaterade nyckeltal.

Med de nya kreditavtalen har profilen för de finansiella åtagandena förlängts, samtidigt som det ligger i linje med Inwidos hållbarhetsambition att minska Inwidos CO2-utsläpp från sin egen verksamhet med 50 procent till 2030 och vara koldioxidneutral till 2050.

KPI:erna är kärnan i Inwidos hållbarhetsstrategi och adresserar ESG-mål relaterade till CO2 utsläpp, en säker arbetsmiljö och nivån på försäljningen av fönster och dörrar enligt EU-Taxonomin så kallade tekniska granskningskriterier för alignment.

- Vi vill driva hållbart företagande för en hållbar framtid, via vår verksamhet, våra produkter och hur vi agerar i samhället. Hållbarhet är en viktig del av vår strategi och kultur. Hållbarhetsrelaterade lån bekräftar att våra mål och strategi är ambitiösa och trovärdiga, säger Henrik Hjalmarsson VD och koncernchef för Inwido.

Nordea har agerat hållbarhetsrådgivare i samband med de nya låneavtalen.

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef, 076-846 20 46, henrik.hjalmarsson@inwido.com
Peter Welin, Finans- och ekonomidirektör och vice VD, 070-324 3190, peter.welin@inwido.com

Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv. Inwido består av 29 affärsenheter med cirka 4 600 anställda i elva länder. 2020 omsatte koncernen 6,7 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 10,9 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.  Följ Inwidos resa på LinkedIn

Citat