Inwido och IBM Watson IoT kopplar samman Europa – ett fönster i taget

Inwido, Europas största leverantör av fönster och en av de ledande leverantörerna av dörrar, samarbetar med IBM för att fortsätta utvecklingen av det uppkopplade och smarta hemmet. Som en del av Inwidos framtida digitala strategi kommer Inwido att använda IBM Watsons IoT (Internet of things) molnbaserade plattform och AI (artificiella intelligens)-tjänster för att samla och analysera data från det smarta hemmet. Genom denna kunskap kommer man att kunna erbjuda människor tryggare, säkrare och enklare liv hemma.

Inwidos utveckling öppnar också upp för samarbeten med andra aktörer inom det smarta hemmet, inom områden som inomhusklimat, hälsa, energi och långsiktig hållbarhet. Inwido är den första leverantören av fönster och dörrar i Europa som erbjuder den nya generationen av uppkopplade produkter och tjänster på marknaden för det smarta hemmet.

”Genom att inleda ett partnerskap med IBM kan vi erbjuda människor personliga, digitala tjänster i högre omfattning och på ett mycket säkrare sätt än förut”, säger Johan Ambuhm Vice President Business Development & Digital Solutions på Inwido. ”IoT gör det mycket enklare för oss att få en tydligare bild av hur konsumenter använder våra produkter för att förenkla vardagen”.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Inwido på den europeiska smarta hem-marknaden. IBM Watson IoT molnbaserade plattform säkrar Inwidos ägarskap över data, ger skalbarhet och säkerhet samt driftskompatibilitet mellan olika system. IBM Watsons molnbaserade analys och AI för data, text och bilder ger dessutom Inwido tillgång till en framtidssäkrad digital plattform”, säger Jens Dahle, Associate Partner, Digital Transformation, IBM Global Markets.

Inwidos ambition är att vara i täten av utvecklingen av det europeiska eko-systemet för det uppkopplade smarta hemmet. Målet är att minst 50 procent av de produkter som Inwido säljer år 2020 ska kunna kopplas upp samt erbjuda slutanvändarna skräddarsydda och digitala tjänster i större omfattning, på ett mycket säkrare sätt än tidigare.

Johan Ambuhm kommenterar samarbetet med IBM. Se videon här.

For more information, please contact:
Johan Ambuhm,
VP Business Development & Digital Solutions
Tel.: +46 (0)10-451 45 81
Lennart Malm
External Communications and Social Media Manager, IBM
E-mail: lennart.malm@se.ibm.com

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com