Inwido tecknar avtal om att sälja affärsområdet Home Improvement

Läs original

Inwido, norra Europas största leverantör av fönster- och dörrlösningar, har idag tecknat avtal om avyttring av samtliga aktier i dotterbolaget Inwido Home Improvement AB till private equity-fonden Priveq Investment Fund IV. Försäljningen, som är villkorad av berörda myndigheters godkännande, beräknas slutföras under sommaren 2012.

Dotterbolaget Home Improvement, som förvärvades 2007, säljer en rad olika interiörprodukter för hemmet till golv, väggar och förvaring. Affärsområdet drivs i två bolag under egna varumärken, Lundbergs och Duri, som båda är marknadsledare inom sina huvudsakliga produktseg-ment i Sverige. Verksamheten har ca 80 anställda och omsättningen 2011 uppgick till 274 Mkr med ett rörelseresultat (EBITA) om 25,8 Mkr.

- Home Improvement har utvecklats väl och har idag en god plattform för fortsatt nordisk expansion inom sitt segment. Inom Inwido är vi fokuserade på att bli ledande i Europa på fönster och dörrar. Vi har därför beslutat att avyttra detta affärsområde då det är en ren handelsverksamhet som har en annan affärsmodell och ingen samhörighet med vår övriga verksamhet, säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef för Inwido.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Jonna Opitz, marknads-, försäljnings- och kommunikationsdirektör Tel: 010-451 45 58 eller 0722 11 90 10
E-post: jonna.opitz@inwido.com

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 500 anställda och omsatte under 2011 drygt 5 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se