Inwidos kapitalmarknadsdag 2018 – summering av dagens information

Som tidigare meddelats har Inwido, som en del av en ny strategi kallad Simplify, beslutat att införa en ny styrmodell. Den nya modellen presenteras idag närmare i samband med bolagets kapitalmarknadsdag i Stockholm. Simplify innebär i korthet att koncernens arbete genomgående ska förenklas och effektiviseras samtidigt som vårt kundfokus förstärks. Styrmodellen innebär att de enskilda dotterbolagen ges fullt affärs- och resultatansvar. Koncernen delas samtidigt upp i två istället för fyra rapporterande affärssegment: Inwido North och Inwido South. För att illustrera bakgrunden till förändringen presenteras några av dotterbolagen mer ingående på kapitalmarknadsdagen. I det finansiella avsnittet läggs fokus på avkastningen på de senaste fem årens förvärv samt skuldsättningen.

”Som vi kommunicerade den 28 september är syftet med den nya styrmodellen framförallt att få till ett ännu större kund- och resultatfokus inom alla delar av organisationen”, säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef för Inwido. ”I och med den här förändringen försvinner också nuvarande landsorganisationer. Då blev det logiskt att förenkla ytterligare och dela in verksamheten i två rapporterande segment.”

Läs hela pressmeddelandet i bifogad PDF.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com