• Inwido/

Inwidos resultat för tredje kvartalet 2020 förväntas överstiga marknadens förväntningar väsentligt

Detta pressmeddelande utgör sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 oktober 2020 kl. 18:25.

Inwido förväntar sig en operationell EBITA för tredje kvartalet 2020 som väsentligt överstiger marknadens estimat och föregående år. Även koncernens försäljning växer mer än förväntat.

Operationell EBITA för tredje kvartalet 2020 beräknas uppgå till MSEK 245 – 250 (203) framförallt påverkat av starkare konsumentförsäljning i kvartalet och god kostnadskontroll. Omsättningen beräknas stiga med cirka 3 procent och förväntas uppgå till MSEK 1 710 – 1 725 (1 665). Under det tredje kvartalet beräknas strukturkostnaderna uppgå till cirka MSEK 7.

Alla siffror i denna pressrelease är preliminära och är inte reviderade av bolagets revisor.

Inwido kommer inte ge ytterligare kommentarer innan delårsrapporten publicerats. Den ordinarie delårsrapporten för tredje kvartalet 2020 publiceras 21 oktober kl 07:45 CET. Inwido presenterar rapporten på en telefonkonferens samma dag kl 10:00 CET.

Peter Welin, Finans- och ekonomidirektör och vice VD
Tel. 070-324 3190, peter.welin@inwido.com

Olof Engvall, PR & IR
Tel. 073-541 45 73, olof.engvall@inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2019 omsatte Inwido 6,6 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,7 procent. Totalt finns cirka 4 400 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Följ vår resa på LinkedIn