Jonna Opitz blir ny marknads- och försäljningsdirektör inom Inwido

Läs original

Jonna Opitz, nuvarande kommunikationsdirektör i Inwido-koncernen, får utökat ansvarsområde från och med 1 september, då hon blir koncernens nya marknads- och försäljningsdirektör. I denna roll blir hon också ansvarig för den strategiska utvecklingen av Inwidos erbjudande och koncept samt fortsatt för koncernens kommunikation.

- Inwidos strategi är att utvecklas till ett tydligt konsumentföretag genom att förstärka marknadsföring, försäljning och konceptutveckling utifrån konsumenternas perspektiv. Med utnämningen av Jonna Opitz tar vi ytterligare ett steg i denna riktning. Jag är stolt och glad att vi kunnat hitta den mest lämpade kandidaten internt till denna nya tjänst, säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef på Inwido.

Under Jonna Opitz ledning ska nu en ledningsgrupp för marknad och försäljning etableras med representanter från alla affärsområden. Denna grupp ska koordinera alla initiativ inom det kommersiella området. Fokus ligger på att lansera fler innovativa produkter och koncept, samt att skapa en starkare länk mellan konsumenten och Inwidos produktion.

- Trots att 70 procent av vår försäljning sker direkt till konsumenter har vi ännu en bit kvar innan vi har nått vårt mål att sätta konsumenten först i allt vi gör och utvecklar. Detta är en av de största utmaningarna för hela koncernen under de kommande åren, säger Jonna Opitz.

Samtidigt som Jonna Opitz tillträder sin nya tjänst får ytterligare en av Inwidos ledare utökat mandat. Den nuvarande HR-direktören Lena Wessner kommer nu också att ansvara för hållbarhetsfrågor och CSR.

- Detta är oerhört viktiga frågor, speciellt för ett bolag som Inwido. Jag är säker på att Lena är den rätta personen för även dessa uppgifter, säger Håkan Jeppsson.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Jonna Opitz, marknads- och försäljningsdirektör Tel: 010-451 45 58 eller 0722 11 90 10 E-post: jonna.opitz@inwido.com

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 800 anställda och omsatte under 2010 drygt 5,1 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se