Stabilt resultat med stärkt  marginal

Inwidos VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson kommenterar andra kvartalet och första sex månaderna 2019;

”Under det andra kvartalet 2019 levererade vi ett fortsatt stabilt resultat med stärkt marginal och förbättrat kassaflöde, trots en utmanande fönstermarknad i Sverige och Finland. Bolagen i Danmark samt vår e-handels-verksamhet levererar goda resultat och vår samlade bedömning är att vi totalt sett fortsätter att ta marknadsandelar på den nordiska marknaden.”

”Nettoomsättningen minskade under kvartalet med 1 procent, jämfört med motsvarande period föregående år, till
1 710 MSEK. Trots den lägre omsättningen ökade operationell EBITA i kvartalet till 187 MSEK (184) och den operationella EBITA-marginalen steg till 10,9 procent (10,6), främst tack vare våra tidiga initiativ till kostnadsbesparingar samt en totalt sett mer fördelaktig mix.”

”Vår långsiktiga förvärvsstrategi ligger fast och vårt arbete med att ytterligare stärka balansräkningen fortsätter. Därför är det också tillfredsställande att vi under det första halvåret förbättrat det operativa kassaflödet med 219 MSEK jämfört med samma period i fjol vilket innebär att relationen nettoskuld/EBITDA vid utgången av kvartalet var 2,8, exklusive IFRS 16, jämfört med 3,2 tolv månader tidigare.”

”Tittar vi framåt så visar industrimarknaden i såväl Sverige som Finland få tecken på återhämtning, den minskade aktiviteten inom nybyggnation förväntas fortsätta. Konsumentmarknaderna ser dock fortsatt mer stabila ut. Förutsättningarna på den danska och norska marknaden ser fortsatt goda ut, liksom utsikterna för e-handel, och totalt sett finns det ett underliggande behov av och ett ökat intresse för investeringar i bostäder i våra marknader.”

Läs hela pressmeddelandet ink nyckeltalstabell i bifogad pdf

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef Tel: 076-846 20 46

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 500 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.