Stärkt resultat och stabiliserad orderingång

Inwido presterade sitt bästa resultat i ett tredje kvartal hittills trots en fortsatt utmanande marknad.

Under tredje kvartalet ökade operationell EBITA till 308 MSEK (297), det högsta hittills i ett tredje kvartal, motsvarande en operationell EBITA-marginal på 13,2 procent (12,5). Arbetet med att anpassa produktionskostnaderna till lägre volymer fortsatte i rätt riktning, vilket i kombination med genomförda prisökningar lyfte bruttomarginalen.

”Investeringar i nybyggnation fortsätter att vara återhållsamma och även på konsumentsidan upplever vi en avvaktande trend. Trots detta förbättrar vi orderingången i kvartalet med 3 procent, inklusive förvärvet av Sidey Group. EBITA-marginalen stärks till 13,2 procent och vi levererar en avkastning på operativt kapital på 16,2 procent, betydligt över vår målsättning på 15%”, säger Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef för Inwido.

Nettoomsättningen minskade under kvartalet med 2 procent till 2 339 MSEK (2 386) som en följd av den allmänt svagare efterfrågan.

Orderingångsutvecklingen stabiliserades och den totala orderingången ökade med 3 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Orderstocken vid periodens slut ökade till 2 428 MSEK (2 420) som en följd av förvärvet av Sidey Group.

”Vi såg en positiv utveckling inom tre av fyra affärsområden och jag är glad över att se affärsområde e-Commerce öka såväl försäljning, orderingång och vinst på en tuff konsumentmarknad. Skotska Sidey Group, som förvärvades i början av kvartalet, har fått en positiv start som en del av Inwido-familjen och bidrog positivt till resultatet”, säger Henrik Hjalmarsson.

Läs hela pressmeddelandet ink KPI-tabell i bifogad pdf.

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel. 076-846 20 46, henrik.hjalmarsson@inwido.com

Annika Falk, VP Communication & PR
Tel. 070-602 13 71, annika.falk@inwido.com

Om Inwido:
Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv.
Inwido består av 33 affärsenheter med cirka 4 800 anställda i elva länder. 2022 omsatte koncernen 9,5 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 11,4 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.  Följ Inwidos resa på LinkedIn