Tillfredsställande fjärde kvartal 2018

Inwidos VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson kommenterar fjärde kvartalet  och helåret 2018;

”Fjärde kvartalet blev på många sätt speciellt. Dels präglades perioden av intensivt arbete för att förbereda
genomförandet av vår decentraliserade och kundfokuserade Simplify-strategi, dels rådde fortsatt utmanande förutsättningar på några av våra huvudmarknader. I början av december gick också vår koncernchef Håkan Jeppsson oväntat och tragiskt bort.”

”Trots dessa omständigheter kan vi konstatera att koncernen levererade tillfredsställande siffror.
Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år, vilket innebär att omsättningen för helåret blev 6 667 MSEK (6 371). Även operationell EBITA förbättrades i kvartalet med 7 procent, till 215 MSEK (201). För helåret ökade resultatet till 657 MSEK (649).”

”En viktig anledning till resultatförbättringen är att andelen konsumentaffärer växte i relation till andelen industriförsäljning. En avgörande faktor bakom detta var en tillväxt i e-handelsverksamheten på över 30 procent. Det ger en positiv resultatpåverkan, eftersom konsumentsegmentet har högre marginaler. Samtidigt vet vi också att konsumenterna är starkt styrda av säsong – få vill byta fönster på vintern och därför kan vi inte räkna med att se samma effekt under första kvartalet 2019.”

”I egenskap av marknadsledare, med starka varumärken och ledande industrikompetens, har vi gott självförtroende, samtidigt ser vi också tecken på en svagare marknadsutveckling i en del geografier. Vår långsiktiga förvärvsstrategi ligger fast och vårt arbete med att ytterligare stärka balansräkningen för detta ändamål fortsätter.”

Läs hela pressmeddelandet ink KPI tabell i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef Tel: 076-846 20 46
Peter Welin, CFO och vVD Tel: 070- 324 31 90

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 400 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike.