Tre nya VDar utsedda i Inwidos finska bolag Sydänpuu, Profin och Klas1

​​​Tre av Inwidos finska bolag har fått nya VDar. Aki Lindgrén har utsetts till VD i Klas1 och Ville Nevala till tf VD i Profin. Den tredje VD-tillsättningen gäller bolaget Sydänpuu, vars nye VD heter Markus Palola.

I samband med att VD Mikko Haapala lämnar VD-uppdragen i Profin, Sydänpuu och Klas1 har tre internrekryteringar skett för VD-posterna. Både Aki Lindgren och Ville Nevala har en gedigen sälj- och ledarskapserfarenhet från de bolag de nu tar över ledarskapet i. I bolaget Sydänpuu, dotterbolag till Profin, blir Markus Palola VD. Markus Palola har varit platschef för bolaget sedan maj 2019, efter att tidigare varit Project Manager på Inwidos bolag Pihla Group.

Genom att tidigare VD Mikko Haapala, som varit med sedan Inwidos förvärv av Profin 2018, fortsätter som styrelseledamot i Profin och Sydänpuu, bibehålls värdefull kunskap och erfarenhet i utvecklingen av bolagen.

- Vi är mycket glada över att kunna internrekrytera tre nya ledare för våra finska bolag. Rekryteringarna ger ett krafttillskott och är exempel på hur Inwido aktivt arbetar med succession av ledarskap och att utveckla sina bolag, säger Henrik Hjalmarsson, Koncernchef & VD Inwido.

För mer information om bolagen se www.klas1.fi, www.profin.fi och www.sydanpuu.com

För ytterligare information vänligen kontakta
Olof Engvall, IR & PR chef
Tel: + 46(0)73-541 45 73
e-mail: olof.engvall@inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 500 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Citat

Henrik Hjalmarsson, Koncernchef & VD Inwido.