VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson lämnar Inwido

VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson har beslutat sig för att lämna Inwido för att tillträda som VD och koncernchef i en annan verksamhet. Inwidos styrelseordförande har mottagit Henriks avskedsansökan och kommer omgående att initiera en rekryteringsprocess för en ny VD och koncernchef. Henrik Hjalmarsson kommer att arbeta vidare som koncernchef under en övergångstid, dock som längst till den 28 februari 2024.

”Jag vill å styrelsens vägnar tacka Henrik för hans ledarskap under de senaste knappa fem åren. Styrelsen och jag beklagar att Henrik väljer att lämna företaget, men vi önskar honom lycka till i hans framtida karriär. Henrik kommer efter överenskommelse att stanna i sin nuvarande position under en övergångstid, dock ej längre än till den 28 februari 2024. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny VD och koncernchef kommer att påbörjas omgående”, säger Per Bertland, styrelseordförande för Inwido.

Denna information är sådan som Inwido är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2023 kl 20.05.

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Tel. 076-846 20 46, henrik.hjalmarsson@inwido.com

Per Bertland, styrelseordförande

Om Inwido:
Inwido förbättrar människors liv inomhus med fönster och dörrar. Som Europas ledande fönsterkoncern är Inwidos affärsidé att utveckla och sälja marknadens bästa kundanpassade fönster- och dörrlösningar, via en decentraliserad struktur och med fokus på den konsumentdrivna marknaden, för att långsiktigt växa hållbart, organiskt samt genom förvärv.
Inwido består av 33 affärsenheter med cirka 4 500 anställda i elva länder. 2022 omsatte koncernen 9,5 miljarder kronor med en operationell EBITA-marginal på 11,4 procent. Inwido har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.  Följ Inwidos resa på LinkedIn