14 nya kårer och nationer antagna till Bästa Festen

Nu är det klart vilka 14 nya kårer och nationer som ansluter sig till IQ:s och Sveriges förenade studentkårers (SFS) satsning Bästa Festen. Bästa Festen syftar till att skapa ett studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.

Nio kårer och nationer har arbetat sedan i våras för att skapa ett mer inkluderande studentliv. Nu kliver ytterligare 14 kårer och nationer på tåget. Det är tydligt att det finns ett stort engagemang i studentrörelsen för att förändra den egna alkoholkulturen, säger Caroline Sundberg, ordförande SFS.

De fjorton nya studentkårerna och nationerna som nu går med i Bästa Festen är: Umeå Naturvetar- och teknologkår, Studentkåren för utbildningsvetenskap och Filosofisk fakultet (StuFF) i Linköping, Jönköpings Studentkår, Linnéstudenterna i Växjö och Kalmar, Gefle studentkår, Gymnastik- och Idrottshögskolans Studentkår, Sahlgrenska akademins studentkår (SAKS), Kungliga Musikhögskolans Studentkår och SöderS på Södertörn. Dessutom ansluts fem nationer: Blekingska nationen i Lund och Norrlands nation, Södermanlands-Nerikes nation, Uplands nation och Västgöta nation i Uppsala.

De medverkande studentkårerna och nationerna i Bästa Festen kommer bland annat arbeta med att:
- hitta nya metoder för att arrangera alkoholsmarta pubar, klubbar, baler, sittningar, mottagningsverksamhet och andra festarrangemang.
- kartlägga alkoholkulturen och bygga upp tydliga strukturer, policys och handlingsplaner för studentkåren som rör sociala arrangemang och alkohol.

– Det är väldigt roligt att så många nationer och studentkårer nu ansluter sig till Bästa Festen. Jag är övertygad om att arbetet inom ramen för Bästa festen kommer att resultera i en smartare alkoholkultur och ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Läs mer om Bästa Festen på www.bastafesten.se

Caroline Sundberg, ordförande SFS, kontaktas via Clara Berglund, pressekreterare, 076-673 97 83, e-post: clara.berglund@sfs.se

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

_______________________________________________________________________________
Sveriges förenade studentkårer, SFS, arbetar för studenternas bästa genom att påverka den nationella politiken. Vi arbetar med studenters trygghet och rätten till en bra utbildning. Vi samlar landets studentkårer och representerar över 300 000 studenter och doktorander.
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQ:s verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.
Bästa Festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet, är en satsning som SFS och IQ driver tillsammans, och som bland annat finansieras av Allmänna arvsfonden. Bästa festen riktar sig till kårer och nationer som vill förändra sin egen alkoholkultur.