4 av 10 chefer har gett bort alkohol i gåva

På många företag tycks det klucka mot jul. En aktuell undersökning visar att 41 procent med en position i arbetslivet där de ger bort gåvor i julklapp, under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. Det gäller i än högre grad män och 50-plussare.

Långt ifrån alla vill ha alkoholhaltiga drycker i present. För några kan det kännas genant och obekvämt att ta emot en flaska vin eller sprit. För andra kan julklappen rent av ställa till problem, och då tycker nog varken de eller deras familjer att det är en särskilt bra present. Alkoholen påverkar inte bara de vuxna som dricker den, också barn påverkas.

Företaget Aridus i Lidköping, som är ett IQ-projekt, har valt att varken ge bort eller bjuda sina kunder på alkohol.

– Alkohol kan stjälpa många relationer, både privat och i näringslivet. Vi tycker det är viktigt att stötta dem som kanske har problem med alkoholen, genom att konsekvent undvika den i vår verksamhet, säger Per Siewert, VD på Aridus. Genom att helt välja bort att representera med alkohol har vi som företag gjort, om än lite, så i alla fall något.

Alkoholen förknippas med glädje och fest, men vinlotterier, after work-kultur och fredagsöl på jobbet har en baksida. På företag som är återhållsamma med alkohol, minskar också bruket av alkohol bland personalen. På företag som är frikostiga med alkohol fungerar det tvärtom; en avhandling från Nordiska högskolan för folkhälso-vetenskap visar att bejakande alkoholkultur på arbetsplatsen gör att allt fler personer utvecklar ett problematiskt alkoholbruk.

Undersökningen har genomförts av Novus Opinion den 15-19 november, i form av 1 000 webbintervjuer. Av männen är det 48 procent som har gett bort en flaska vin, champagne eller liknande. Varannan 50-plussare har gett bort alkohol i gåva.

För ytterligare information: Christina Luttropp Voquer, IQ, 08 410 249 50, 0709 217 554 Per Siewert, Aridus, 0510-66521

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.