Alexandra Charles skriver i en krönika om varför vi skrattar åt fyllehistorier och om svårigheten att se allvaret i dem. IQ:s senaste film Fyllehistorier har genererat mycket uppmärksamhet. Alexandra Charles, ordförande för 1,6 & 2,6 miljonerklubben ger nu sin syn på vad hon tror ligger bakom att vi skrattar åt fyllehistorier i en krönika publicerad på IQ:s hemsida.

I december lanserade IQ den uppmärksammade filmen Fyllehistorier. Filmen som består av en blandning av dokumentära klipp från Youtube ljudsatt med pålagda skrattsalvor ska få tittaren att reflektera över sin egen och andras attityd till alkohol.

Tidigare har IQ bl.a. lanserat facebookkampanjerna Fyllefilter och Kaloriprofilen för att skapa förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. Reklamfilmerna RUS, Hur dricker du och Säg emot är andra exempel. Den riktade branschkampanjen Alkolås i alla skolskjutsar nu! resulterade i att ett 70-tal buss- och taxiföretag valde att installera alkolås i sina fordon.

-        För mig känns det självklart att bidra till att lyfta de här frågorna om varför vi egentligen skrattar år fyllehistorier och situationer som kan uppstå i samband med osunt mycket alkohol. Ibland är vi obetänksamma och glömmer att det vi nu har så fruktansvärt roligt åt kanske är någon annans katastrof, säger Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

-        Vi är väldigt glada över att Alexandra Charles sätter ord på en fråga som många ställer sig kring vår syn på alkoholvanor. Vår nya film bygger på ett antal scener där alkohol är inblandad. Vi har valt att visa händelser som helt enkelt inte går att blunda för såsom slagsmål, våldtäkter och sammanhang där barn far illa., säger Ann-Therese Enarsson, vd för IQ.

Enligt BRÅ, Brottsförebyggande Rådet, är alkohol inblandad i tre fjärdedelar av alla våldsbrott, varav våldtäkt är ett.

-        Vår avsikt är inte att skuldbelägga eller att peka ut någon speciell grupp. Men vi vill på ett kraftfullt sätt visa hur alkohol påverkar oss. Vår förhoppning är att få människor att själva tänka efter och sätta egna gränser för hur stor plats alkoholen ska få ta i deras eget men även i andras liv. Alexandra Charles egen tolkning av problematiken hjälper oss att föra diskussionen vidare, avslutar Ann-Therese Enarsson.

För mer information kontakta:

Ann-Therese Enarsson, VD IQ, 0709-21 75 50

e-post: ann-therese@iq.se

Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, 0708-28 09 11

e-post: alexandra.charles@telia.com

Alexandra Charles krönika och andra IQ-kampanjer

Läs Alexandra Charles krönika på www.iq.se

Se filmen Fyllehistorierwww.iq.se

Se alla våra kampanjer: http://iq.se/content/hur-jobbar-vi-med-kampanjer.aspx