Alkoholromantik vanligast i tonåringars flöden

Sju av tio unga nås av alkohol genom populärkulturen, minst varje vecka. I sociala medier är det vanligast att tonåringar nås av trender om att dricka, eller att dricka mer alkohol. Det visar en ny rapport från IQ, som bygger på drygt 1 000 intervjuer med unga 15–30 år. Sju av tio i undersökningen anser att sociala medier har stor inverkan på deras syn på alkohol.

Unga människor finns i stor utsträckning på sociala medier och de delar med sig av sina liv och tar del av andras. Närmare tre av fyra unga ser alkoholrelaterat innehåll i sina sociala kanaler minst varje vecka.  Ofta är det enskilda personer som, till synes oskyldigt, delar med sig av bilder där de exempelvis håller ett glas alkohol i handen en solig sommardag. Forskning visar att risken att unga dricker alkohol den närmaste månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Samtidigt finns alkoholindustrin också närvarande på sociala medier och marknadsför sina produkter.

– Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag dricker på en historiskt låg nivå, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

IQs undersökning visar vidare att det är vanligast att de allra yngsta, 15–19 år, har sett trender om att dricka, eller att dricka mer alkohol. I den åldersgruppen är det drygt var fjärde (27 procent) som har sett det, jämfört med var femte (19 procent) i åldrarna 20–24 år, och endast var tionde (10 procent) bland de äldsta, 25–30 år.

– Vad vi väljer att dela med oss av på våra sociala medier är så klart var och ens ansvar, men vi har ett kollektivt behov av gemenskap, att göra som andra och att höra till. Så när minderåriga exponeras för alkoholpositiv innehåll blir det särskilt problematiskt, säger Mojtaba Ghodsi.

IQs undersökning visar att populärkulturen bidrar ytterligare till normaliseringen av alkohol bland unga då sju av tio veckovis nås av alkoholbudskap genom film, serier och musik.

– Populärkulturen spelar en viktig roll i formandet av våra uppfattningar och värderingar. När det gäller exempelvis film är problemet ibland att filmskapare skildrar ungdomskulturen så som de själva minns den, då alkohol spelade en mycket viktigare roll i ungdomarnas liv. Men då missar man, vilket vi visar, att unga i dag har en annan syn på alkohol jämfört med vad tidigare generationer hade, säger Mojtaba Ghodsi.

Detta är delrapport tre i IQs serie Rus & unga fokuserar på populärkultur, trender och sociala medier.

IQs tips för bättre balans i sociala medier

• Rensa eller pausa. Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer eller pausa dem och se hur det känns. Behåll de som ger dig inspiration och energi.
  • Tänk på vad du delar. Det du gör påverkar andra, så reflektera över vad du själv delar.
  • Flödet visar inte sanningen. Kom ihåg att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta som lyxiga stunder.

Andra resultat i korthet

• Det är vanligare att tjejer (77 procent), än killar (66 procent), veckovis ser alkoholrelaterat innehåll i sociala medier.
  • 63 procent tror att sociala medier påverkar hur ofta unga dricker alkohol och 62 procent tror att det påverkar hur mycket unga dricker.
  • 16 procent tar dagligen del av populärkultur, som film, musik och serier som har inslag av alkohol. 69 procent gör det minst en gång i veckan, och ytterligare 16 procent någon gång i månaden.
  • 2 procent svarar att de dricker alkohol för att personer/profiler i sociala medier gör det. Däremot tror 11 procent att det är en drivkraft för unga generellt att dricka.

Läs mer om resultaten i bifogad rapport.

Om undersökningen

Undersökningen, som ligger till grund för Rus & unga, har genomförts av Ungdomsbarometern genom en digital enkät. Resultaten är riksrepresentativa för allmänheten avseende ålder 15–30 år, samt kön. Urval av respondenter har skett genom Norstat och deras slumpmässigt telefonrekryterade riksrepresentativa panel baserad på SPAR.

Datainsamlingen skedde mellan 19 april och 13 maj 2024. Antal respondenter i undersökningen är 1 154.

Tidigare delrapporter

Rus & unga 01: Unga dricker mindre, juni 2024

Rus & unga 02: Grupptryck, vänner och FOMO, augusti 2024

Mojtaba Ghodsi, Vd, IQ
Tel: 0702-40 78 15
E-post: mojtaba@iq.se

David Wahlund, Press- och PR-ansvarig, IQ
Tel: 070-921 75 55
E-post: david@iq.se

IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på https://www.iq.se/

Citat

Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag dricker på en historiskt låg nivå.
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ