Drygt var fjärde tonårsförälder orolig inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2918 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar mer än var fjärde (27 procent) att de känt sig oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. Störst andel oroliga tonårsföräldrar återfinns i Stockholm (36 procent), minst i Kronoberg (18 procent). Se bifogat faktablad för samtliga länssiffror.

- Vi vet att många tonåringar tycker det är bra att föräldrar pratar med dem om alkohol. Att prata med sin tonåring är att visa att man bryr sig och jag tycker att alla föräldrar ska göra det, oavsett om man är orolig eller inte, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

I slutet av april skickade IQ hem boken Tonårsparlören till 97 000 tonårsföräldrar med barn som fyller 14 år under 2014. Tonårsparlören syftar till att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar och innehåller bland annat
kapitel som "Hur pratar man om alkohol?", "Bjuda hemma?", "Köpa ut?" och "Festivaler".

IQ:s tips till tonårsföräldrar inför skolavslutningen
1. Prata
- Prata med din tonåring om skolavslutningen, vad ska de göra, vilka ska de träffa, var ska de vara osv. Berätta hur du ser på alkohol, tider osv.
2. Köp inte ut alkohol
 -
Om du som förälder köper ut alkohol till ditt barn "visar" du att det är ok att de dricker. Risken att ditt barn råkar illa ut ökar också.
3. Prata med äldre syskon och kompisar
- Berätta för äldre kompisar och syskon att du förväntar dig att de inte köper ut alkohol.
4. Håll kontakten

- Det är bra att bestämma en tid under kvällen då ni kan höras av på telefon. Det är även bra att som förälder finnas tillgänglig.
5. Kom överens med andra föräldrar

- Prata med andra föräldrar om hur de ser på alkohol, vilka tider som gäller för deras barn osv.

Se bifogat faktablad för respektive länssiffror från undersökningen.

*Undersökningen genomfördes av Norstat mellan 5-31 mars 2014 bland 2918 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år via en webbenkät.

Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

___________________________________________________________________________________________________________________________________________
IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ:s nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ