En midsommar att minnas?

Under sommarmånaderna släpper svenskarna loss, njuter av den efterlängtade värmen, de långa ljusa nätterna och en iskall öl på verandan. Eller två. 2011 låg Systembolagets snittförsäljning under sommaren nästan 20 procent* högre än månadssnittet och nu nalkas midsommar som är högtiden då det dricks mest i Sverige. Enligt aldrig tidigare publicerad statistik från IQs Alkoholprofilen.se visar testerna som gjorts kring sommarmånaderna en ökning; att drickandet leder till att många råkar illa ut, får dåligt samvete och oroar sig för sina dryckesvanor.

För första gången presenterar IQ-initiativet nu siffror och trender från Alkoholprofilen.se, ett interaktivt självtest där man kan testa sina alkoholvanor på webben. Underlaget till siffrorna baseras på över 280 000 enkätsvar från de som sedan 2009 testat sina alkoholvanor.

– Fler än 7 av 10 unga vuxna män (18-25 år) som testar sina alkoholvanor på Alkoholprofilen.se uppger att de blir riktigt fulla minst en gång i månaden. Minst lika oroande är att många uppger att de någon gång inte kunnat sluta dricka när de väl börjat, säger Magnus Jägerskog, vd IQ.

Många uppger att man råkat illa ut på grund av alkohol. Knappt 4 av 10 unga vuxna män uppger att de någon gång i månaden drabbats av en minneslucka, drygt 3 av 10 kvinnor i samma ålder uppger detsamma.

- När man dricker så mycket att man inte kommer ihåg det man varit med om ligger man farligt nära alkoholförgiftning och riskerar skador, både på grund av sin berusning och rent medicinska effekter på kort och lång sikt. Man har allt att vinna på att tänka efter före så att man får en minnesvärd midsommar, säger Magnus Jägerskog.

Om Alkoholprofilen
Syftet med Alkoholprofilen är att ge människor möjligheten att reflektera över sina alkoholvanor. Frågorna i testet handlar om konsumtion, dryckesvanor, beteende, upplevda problem och berusning. Alkoholprofilen frågar också efter testpersonens egen inställning till sina vanor. Testet består av frågor från bland annat WHOs AUDIT som används över hela världen för att bedöma riskabla och skadliga alkoholvanor. Alkoholprofilen lanserades 2003 och har gjorts av mer en halv miljon svenskar. http://www.alkoholprofilen.se/

* ökningen är i antal liter, i ren alkohol blir den cirka 15%

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, magnus@iq.se