Film om festens baksida

IQ:s nya film, som nu har premiär på biografer och i TV, går från att vara en positiv skildring till en negativ, med en gråzon emellan. Vi dricker mer och oftare, och det behövs initiativ för att skapa alkoholfria miljöer. IQ har samlat närmare 600 goda exempel; konkreta aktiviteter och projekt som gör skillnad.

Alkohol är samtidigt ett av de mest beroendeframkallande medel som finns, och alkohol leder till minskad kontroll över både sig själv och situationen. Denna dubbelnatur präglar vårt förhållande till alkoholen. Stress gör till exempel att människor konsumerar mer alkohol. Stress ökar också den subjektiva upplevelsen av att alkohol har en lugnande effekt.

- Vi vill spegla alkoholens dubbelnatur, det kan vara festligt i vissa sammanhang men många känner stor oro för alkoholens inverkan på folkhälsan och på samhället i stort, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Jag hoppas att filmen ska göra att många tänker till, speciellt inför sommaren och semestern då många dricker mer alkohol än vanligt.

Filmen, med Björn Granath som speakerröst, är ett porträtt av Sverige och alkoholen. Det är människor i olika åldrar, i olika situationer, i olika delar av landet. Regissör är norske Joachim Trier vars debutfilm "Repris" var Oscarkandidat.

En undersökning som Systembolaget lät Synovate Temo göra i fjol visar att 56 procent anser att det finns en ganska eller mycket stor risk att alkohol påverkar svenska folkets hälsa. Särskilt stor är medvetenheten om att alkohol har en tydlig koppling till våldsbrott. Undersökningen visar också att närmare hälften (48 procent) har negativa erfarenheter av alkohol, antingen bland släkt och vänner eller på arbetsplatsen/skolan/universitet.

IQ har tillsammans med Svenska Taxiförbundet och Bussbranschens Riksförbund drivit en kampanj med krav på alkolås i alla skolskjutsar. IQ och Svenska Fotbollförbundet har startat IQ United, ett projekt för att uppmuntra ungdomar att avstå från alkohol. Med hjälp av Karl-Bertil Jonsson har IQ uppmanat företag att inte ge bort alkohol som present, varken vid jul eller vid andra tillfällen.
Läs här om 589 olika IQ-projekt: http://www.iq.se/

På webbplatsen finns pressbilder från filmen: http://www.iq.se/content/press-bilder.aspx

För ytterligare information: Ann-Therése Enarsson, IQ, 08 410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.