Film om festens baksida skapar eftertanke

Filmen ”Rus” hyllas av bloggvärlden, vann pris som månadens kampanj och ses på YouTube. Kombinationen film och musik blev en fullträff. Sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen och mer än nio av tio har förstått budskapet.

Filmen "Rus" hyllas av bloggvärlden, vann pris som månadens kampanj och ses på YouTube. Kombinationen film och musik blev en fullträff. Sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen och mer än nio av tio har förstått budskapet.

Med filmen om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen.

En utvärdering av filmen visar att

• sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen
• mer än nio av tio har förstått budskapet
• åtta av tio tycker att filmen skapar eftertanke
• sex av tio tycker att filmen visar situationer som man kan känna igen sig i

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra". Peps Persson skrev texten.

- Vi vill bidra till reflektion och eftertanke, måttfullhet och omtanke om sig själv och andra, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

Sju av tio unga vuxna tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en aktuell undersökning. Yttre press och inre krav släpper när man dricker alkohol. Livet känns roligare och det blir lättare att flörta.

Men alkoholen har också en baksida. Undersökningen visar att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

YouTube och bloggar
Filmen "Rus" sändes i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio. Filmen finns också på YouTube med närmare 70000 visningar hittills. Låten "Rus" är nästan lika populär med över 40000 visningar.

Bloggare lägger upp filmen och kommenterar den:
"Fernet och jag har suttit och kollat på den här fantastiska reklamfilmen från IQ. Den känns läskigt realistiskt och det skulle inte förvåna mig om det samma skulle utspela sig på något bröllop som man själv kommer att närvara på i framtiden... gillar ni den?"

"Den här reklamen går hela tiden nu. Jag vet inte varför eller så vet jag varför men den tog liksom i hjärtat från första gången jag såg den. Den är fin och den är ful och den är ärlig."

"ni har säkert sett reklamen adresserad iq visas just nu. klockren, om jag får säga det."

Mer information om IQ och IQ:s projekt finns på http://www.iq.se

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain, som också har regisserat IQ:s nya film som handlar om det kloka i att inte ge bort alkohol i företagspresent.

Utvärderingen genomfördes i Xtremes Internetpanel den 20-25 november, 500 intervjuer gjordes

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50