Från mobbning till fyllefilter

Magnus Jägerskog lämnar Friends för att bli ny vd på IQ, som verkar för ett smart förhållningssätt till alkohol. Han har erfarenhet av att arbeta med att påverka attityder och beteenden bland unga, vilket han tar med sig in i det nya jobbet.

Sedan IQ startade har IQ identifierat och presenterat närmare 1 000 IQ-projekt som förebygger eller minskar alkoholproblem. Det kan handla om att skjuta upp ungdomars alkoholdebut, att montera in alkolås i taxibilar eller att i en idrottsförening komma överens om att inte dricka alkohol.

– Jag gillar idén att lyfta fram lokala initiativ som drivs av eldsjälar, säger Magnus Jägerskog. Och jag tror att IQs filmer gör nytta, det är budskap som når fram till unga, de väcker tankar kring alkohol och uppmuntrar till samtal snarare än att ge färdiga svar, vilket jag tror vi ska fortsätta med.

– Det är en utmaning att påverka synen på alkohol som för många är förknippat med fest och social samvaro. Samtidigt är inte alkohol som alla andra varor och det är inte ovanligt med minnesluckor, eller att människor hamnar i situationer som de inte hade tänkt sig.

Magnus är 33 år och just nu föräldraledig med det tredje barnet. Han har jobbat på Friends i flera år och i olika roller, sedan 2004 som marknads- och kommunikationschef.

– Jag är övertygad om att Magnus med sitt engagemang och sina erfarenheter från Friends kommer att utveckla IQ, säger Magdalena Gerger som är IQs styrelseordförande. IQs uppdrag är att finna nya metoder för att minska alkoholkonsumtionen genom att få människor att själva vilja agera.

Framgångsrik kommunikation
Den 2 november i fjol lanserade IQ världens första fyllefilter för Facebook. Tanken är att Fyllefilter – som blev en omedelbar succé - ska resultera i eftertanke och reflektion kring alkoholkonsumtion.

Idén bakom IQ:s Kaloriprofilen är att information om alkoholens höga kaloriinnehåll ska få tjejer och killar att fundera över sin alkoholkonsumtion. Kaloriprofilen vann guld i kategorin samhällsinformation vid Spinngalan i fjol.

Ett annat verktyg är Alkoholprofilen, ett enkelt och lättillgängligt test på webben för den som vill kolla upp sina alkoholvanor.

IQs reklamfilm ”Fyllehistorier”, som visades i december, sågs av tre av fyra i målgruppen unga vuxna, 18-25 år.

Ny roll för Ann-Therése Enarsson
IQs nuvarande vd Ann-Therése Enarsson, som har varit med sedan starten 2005, utsågs i höstas till chef för Systembolagets samhällskontakter och enheten Omvärld. En prioriterad uppgift är en dialog med politiker, opinionsbildare och intresseorganisationer.

Pressbilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/iq

Magdalena Gerger, Systembolaget, 08 503 300 00