Fyllepodden är tillbaka: Nya perspektiv på ämnet alla har åsikter om

Varför blir så många provocerade av den som tackar nej till alkohol? Hur kommer det sig att så många stött på alkohol inom idrotten och när vet man egentligen att festandet gått över styr? Det här och mycket mer söker programledaren Musse Hasselvall svar på i en ny säsong av IQs Fyllepodden.

IQs egen podcast, Fyllepodden, är tillbaka i ny form. Teman som idrott, kontrollbehov och omdöme står i fokus under samtal mellan programledaren Musse Hasselvall och gästerna som han bjuder in. Nytt är att experter finns med för att reda ut saker och ge mer kunskap om de fenomen som diskuteras. Det finns många frågor och åsikter om alkohol – men få enkla svar.

Här är några av säsongens gäster: Martin Mutumba, fd fotbollsspelare, Dilan Gwyn, skådespelerska, Claes ”Svartzonker” Claesson, fiskeprofil och programledare, Clara Henry, medieprofil, författare och programledare, Fritte Fritzson, komiker och radiopratare och Edvin Törnblom, medie- och poddprofil.

– Genom att ta upp det vardagliga och komplexa kring alkohol hoppas vi att Fyllepodden kan få fler att fundera på hur alkohol påverkar både oss själva och vår omgivning. Kanske kan samtalen i podden inspirera till att agera på nya sätt runt alkohol, som att sluta ifrågasätta den som tackar nej eller säga att man är orolig till kompisen som alltid är fullast på festen, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Det första avsnittet gästas av fotbollsspelaren Martin Mutumba, som under många år har spelat fotboll på elitnivå, främst i AIK. Han berättar om hur alkoholen har funnits med sedan första kontakten med elitfotbollen och om att respektera – eller inte respektera – sin kropp som idrottsman.

Musse Hasselvall föddes 1972, är programledare, regissör, författare och kampsportsprofil.

– Jag har alltid haft en komplicerad relation till alkohol. Många gånger har den varit förknippad med sorg. Men relationen har också skiftat över tid. Ibland har vi varit kompisar. Om du funderar över ditt förhållningssätt till alkohol så kan Fyllepodden ge dig perspektiv, säger Musse Hasselvall.

Höstens säsong består av sex avsnitt som kommer på onsdagar mellan 28 oktober och 2 december.

Fyllepodden finns att lyssna på iq.sePodplay och där poddar finns.

Karin Hagman, vd IQ, telefon: 073-392 61 06, e-post: karin.hagman@iq.se
Musse Hasselvall, programledare Fyllepodden, telefon: 073-500 06 06, e-post: musse@sisufilm.com
Maria Sundström, tf pressansvarig IQ, telefon: 070-721 25 34, e-post: maria@iq.se

________________________________________________________________________________________________________
IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

Citat

Musse Hasselvall, programledare Fyllepodden
Genom att ta upp det vardagliga och komplexa kring alkohol hoppas vi att Fyllepodden kan få fler att fundera på hur alkohol påverkar både oss själva och vår omgivning. Kanske kan samtalen i podden inspirera till att agera på nya sätt runt alkohol, som att sluta ifrågasätta den som tackar nej eller säga att man är orolig till kompisen som alltid är fullast på festen
Karin Hagman, vd IQ