Idrottande ungdomar vill tränas - i alkohol

I en ny undersökning* som gjorts på uppdrag av IQ uppger nästan 6 av 10 (57 procent) av ungdomar i åldern 15-17 år att de skulle vilja veta mer om riskerna med att kombinera alkohol och idrott.

- Det är just i den åldern alkohol ofta kommer in i bilden. Att då ungdomar själva känner att kunskapen om alkohol saknas är givetvis inte bra. Samtidigt är det positivt att så många vill ha kunskap om hur alkohol påverkar kroppen och resultat i samband med idrottande. Det betyder att vi måste bli bättre på att tala om alkohol och ge både ledare och aktiva verktygen, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

I undersökningen framgår även att:
- Endast var tredje 15-17 åring (34 procent) svarade att det finns tydliga regler för alkohol i deras idrottsförening.

- 58 procent av alla ungdomar mellan 15-17 år har druckit alkohol.

- Genom att gå med i IQ Stars väljer idrottsungdomar bort alkohol och visar att de satsar helhjärtat på sin idrott. Ett viktigt mål med IQ Stars är att skjuta upp alkoholdebuten. Vi tror att det i sin tur leder till att Sverige får ännu fler framgångsrika idrottstjejer- och killar, som kan bli framtida förebilder, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

Fakta om IQ Stars

IQ Stars är en långsiktig satsning som IQ driver i samarbete med Riksidrottsförbundet (RF) för idrottande ungdomar och ledare som vill göra idrottandet till en alkoholfri miljö.

IQ Stars innefattar en tävling, IQ Stars Challenge, som utser Sveriges bästa lag. Alla som är med i IQ Stars kan vara med, oavsett vilken idrott man sysslar med. Uttagningen sker på nätet och till slut kommer 21 lag (ett från varje RF-distrikt runt om i landet) göra upp i finalen på Bosön utanför Stockholm helgen den 6-8 maj 2011. Vinnaren utses till Sveriges bästa lag och vinner 100 000 kr till sin förening. Andra pris är 50 000 kr och tredje pris 25 000 kr. Sista anmälningsdatum är 20 mars och anmälan görs på www.iqstars.se.

*Undersökningen genomfördes av Xtreme Nordic på IQ:s uppdrag mellan den 31 januari-6 februari. Antalet respondenter i undersökningen var 627 personer i åldrarna 15-17 år.

Ann-Therése Enarsson, vd IQ, 0709-21 75 50, E-post: ann-therese@iq.se

Erik Strand, generalsekreterare Riksidrottsförbundet, 0733-92 98 00