IQ återupplivar klassiska brevfilmen från Bullen

På 1990-talet kunde Sveriges unga få hjälp med sina dilemman i brevfilmen i SVT-programmet Bullen. Nu tar IQ brevfilmen till 2020-talet genom att på sociala medier fånga upp ungas frågor för att sen låta skådespelarna Adam Kais, (Snabba Cash), Elsa Öhrn (Vinterviken) och Saga Samuelsson (Nattryttarna) gestalta dem. Och som vanligt är det inte tjejen eller killen i filmen, som har skrivit ”brevet”.

– Mycket har hänt sedan 90-talet, och linjär tv är inte längre ungas gemensamma lägereld. Men självklart har även dagens unga frågor och funderingar, inte minst kring alkohol. Vi ställde oss frågan hur brevfilmen skulle se ut om den skapats idag, och då kom vi fram till det vi valt att kalla ”Scener ur en fylla”. Så, inspirerat av Bullen återlanserar IQ konceptet brevfilm för en ny generation, Säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

I ”Scener ur en fylla” kommer skådespelarna Adam Kais, (Snabba Cash), Elsa Öhrn (Vinterviken) och Saga Samuelsson (Nattryttarna) ta ungas egna frågor kopplat till hur alkohol påverkar deras relationer, och dramatisera dem. Det fångas sedan upp i ett samtal mellan programledarna Alice Stenlöf och Carl Tuleus som även tar hjälp av sexologen Kalle Norwald och psykologen Siri Helle.

Fabian Penje, känd som skådespelare i bland annat ”Young Royals” och som Theo i IQs ”Ruset”, Sveriges första dramaserie på TikTok som hade premiär förra året, gör regidebut.

– Det ska bli en spännande utmaning att ta teaterformatet till TikTok. Arbetet med Ruset har öppnat mina ögon för hur alkohol skildras i populärkulturen idag, och att den många gånger inte stämmer överens med verkligheten, säger Fabian Penje, debuterande regissör för ”Scener ur en fylla”.

Med ”Scener ur en fylla” vill IQ utmana alkoholens, ofta självklara, närvaro i gemenskap, dejting och vänskapsrelationer och på så sätt få fler att öppna ögonen för sina beteenden och bidra till att fler gör medvetna val.

I steg ett samlar IQ in ungas frågor och dilemman, bland annat genom samarbeten med olika profiler på sociala medier.

Ifjol gjorde IQ Sveriges första dramaserie för TikTok, ”Ruset”, som snabbt sågs av hundratusentals och har rönt stor uppmärksamhet. ”Scener ur en fylla” är en fortsättning på IQs arbete med att genom populärkultur fånga ungas uppmärksamhet och bidra till reflektion kring ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Fakta om ”Scener ur en fylla”

Manus & regi: Fabian Penje, (Ruset och Young Royals).

I rollerna: Adam Kais, (Snabba Cash), Elsa Öhrn (Vinterviken) och Saga Samuelsson (Nattryttarna).

Panel: Alice Stenlöf och Carl Tuleus.

Experter: Kalle Norwald, sexolog, och Siri Helle, psykolog.

Insamling av dilemman sker under vecka 19 och 20, och sedan kommer brevfilmerna att få premiär på TikTok, Instagram ochYoutube under vecka 22.

Mojtaba Ghodsi, Vd, IQ
Tel: 0702-40 78 15
E-post: mojtaba@iq.se

David Wahlund, Press- och PR-ansvarig, IQ
Tel: 070-921 75 55
E-post: david@iq.se

IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på https://www.iq.se/

Citat

Mycket har hänt sedan 90-talet, och linjär tv är inte längre ungas gemensamma lägereld. Men självklart har även dagens unga frågor och funderingar, inte minst kring alkohol. Vi ställde oss frågan hur brevfilmen skulle se ut om den skapats idag, och då kom vi fram till det vi valt att kalla ”Scener ur en fylla”. Så, inspirerat av Bullen återlanserar IQ konceptet brevfilm för en ny generation.
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.