IQ-befriade chefer ger bort alkohol

En aktuell undersökning visar att var fjärde chef under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. Varannan flaska (47 procent) gick till affärskontakter eller kunder, och var tredje flaska (32 procent) delades ut bland anställda på företaget.

De flesta som får en flaska fint vin av en kund eller arbetsgivare, tycker säkert att det är en mycket trevlig julklapp. Men man kan aldrig veta säkert. För några procent av mottagarna och deras familjer kan en julklapp som ges bort i all välmening ställa till stora problem. Med tanke på att julen är den tid på året då barn önskar sig nyktra föräldrar, är det olyckligt att just alkohol är en vanlig företagsjulklapp.

– Det är aningslöst att ge bort alkohol, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Människor som man bara träffar i konferensrum eller talar med i telefon känner man på sätt och vis inte alls. Man vet inte om de dricker alkohol eller om de tillhör de hundratusentals som försöker låta bli.

Av cheferna är det 27 procent med en position i arbetslivet där de ger bort gåvor i julklapp, som har gett bort en flaska vin, champagne eller liknande. Bland yngre män åldern (18-34 år) är det ännu vanligare att ge bort alkohol i gåva, det har 33 procent gjort. Undersökningen visar också att klappar som kluckar är vanligare i storstäder än på landsbygden.

Ny film
En ny film från IQ visas från och med torsdagen den 20 november i olika TV-kanaler. Filmen avslutas med en hänvisning till företaget Aridus i Lidköping, som har valt att varken ge bort eller bjuda sina kunder på alkohol.

Mikael Marcimain har regisserat den nya filmen. Han har också regisserat IQ:s film ”Rus”.

Undersökningen har genomförts av Novus Opinion den 5-7 november, i form av drygt 1 000 webbintervjuer.

På IQ.se finns information om Aridus AB (IQ-projekt nr 13) och andra företagsexempel som handlar om att förebygga eller begränsa alkoholens skadeverkningar, och en intervju med Torbjörn Larsson, direktor vid Ersta diakonisällskap, som är en av IQ:s vetenskapliga rådgivare.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50