IQ och Riksidrottsförbundet i gemensam kampanj för att få unga att avstå alkohol i samband med idrott. IQ Stars drar igång den 17 januari.

IQ tillsammans med Riksidrottsförbundet inleder nu en långsiktig satsning - IQ Stars. Ungdomssatsningen går ut på att öka förståelsen för riskerna med alkohol och framförallt i kombination med idrott, säga ja till en smartare livsstil samt att göra ungdomarnas idrottsutövande till en alkoholfri miljö. Satsningen startar med tävlingen IQ Stars Challange.

- Idrott och alkohol hör inte ihop och idrott ska inte vara en inkörsport till alkohol. Idrotten engagerar mer än hälften av landets ungdomar och vi hoppas att alla idrotter hörsammar budskapet och aktiverar sig i satsningen. IQ Stars är en i raden av pågående projekt som lyfter fram viktiga värderingsfrågor, säger Riksidrottsförbundets generalsekreterare Erik Strand.

Vinnande laget får 100 000 kr

IQ Stars rivstartar med tävlingen IQ Stars Challenge som går ut på att kora "Sveriges bästa lag". Tävlingen börjar på nätet den 17 januari och avslutas med en stor final på Bosön i maj 2011. 21 lag deltar i finalen – ett från varje RF-distrikt i Sverige. Det vinnande laget åker hem med en prischeck på 100 000 kr.

Alla träningsgrupper och lag som är anslutna till RF kan vara med i tävlingen. Genom att vara med i IQ Stars förbinder sig både utövare och ledare att inte kombinera idrott och alkohol. Då grupptryck är en avgörande faktor när ungdomar provar alkohol kan IQ Stars ge ungdomarna en socialt legitim anledning att tacka nej till alkohol.

- Få miljöer har lika stor möjlighet att påverka normer och attityder som idrottsvärlden. Om vi lyckas skapa ytterligare incitament för att skjuta upp alkoholdebuten med så bara ett enda år har vi vunnit otroligt mycket, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD.

Final eller ej, alla lag som är anslutna till IQ Stars är redan vinnare, de har sagt ja till en smartare livsstil.

Fakta om IQ Stars Challenge

IQ Stars Challenge ska utse Sveriges bästa lag. Alla mellan 13-17 år kan vara med i IQ Stars, oavsett idrott. För att laget/gruppen ska bli medlem i IQ Stars måste både utövare och tränare förbinda sig till att inte kombinera idrott och alkohol. Lagen vinner finalplatsen för sitt distrikt genom röstning på nätet och genom en jurybedömning av lagets egen motivering till varför man är den bästa finalisten. 21 lag (ett från varje distrikt) gör därefter upp i finalen på Bosön utanför Stockholm helgen den 6-8 maj 2011. Varje finallag består av fem personer och tävlingen omfattar flera olika moment där såväl samarbetsförmåga som fysisk skicklighet och intelligens avgör. Vinnaren utses till Sveriges bästa lag och vinner 100 000 kr. Andra pris är 50 000 kr och tredje pris 25 000 kr. Sista anmälningsdatum är 20 mars.

Så här går det till:

1. Laget eller träningsgruppen anmäler sig på www.iqstars.se genom att fylla i ett formulär och skapa en egen IQ Stars-sida. Sidan består av en bild på laget/gruppen och en text om varför just det laget ska representera sitt distrikt vid den stora riksfinalen.

2. På www.iqstars.se kan besökarna följa tävlingen och rösta på det lag de tycker ska vinna. De fem lag som fått flest röster i respektive distrikt går vidare till distriktsfinal där en jury bestående av representanter för IQ och RF utser ut vinnaren. (Detta baseras på antalet röster samt lagets motivering för sitt deltagande).

Kampanjen kommer gå igång med en stor TV-satsning och följas upp med en onlinekampanj.För ytterligare information:

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 0709 21 75 50

Erik Strand, generalsekreterare Riksidrottsförbundet, 0733-92 98 00