IQ presenterar unik genomgång av unga vuxnas alkoholvanor

IQ har för första gången gått igenom de drygt 350 000 genomförda testerna på Alkoholprofilen.se mellan åren 2009 och 2012. Bland de unga vuxna (18-25 år) som gjort testet uppger 40 procent att omgivningen oroar sig för deras drickande och 34 procent svarar att de haft minnesluckor varje månad eller oftare.

Alkoholprofilen.se är Sveriges största självtest av alkoholvanor och vänder sig i första hand till unga vuxna mellan 18-25 år. IQ har haft ansvaret för testet sedan 2009 och av de drygt 350 000 test som IQ gått igenom kommer mer än 190 000 från unga vuxna som sökt sig till Alkoholprofilen.se.

- Vår genomgång visar att många unga vuxna har riskfyllda alkoholvanor. Detta leder bland annat till att de själva eller någon annan råkar illa ut och var tredje ung vuxen säger sig ha minnesluckor minst en gång i månaden, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare resultat från genomgången av Alkoholprofilen 2009-2012:
- Nästan var tredje person (31 procent) mellan 18-25 år uppger att de själva eller någon annan farit illa på grund av sitt drickande.

- Drygt 7 av 10 (72 procent) unga män mellan 18-25 år svarar att de blir riktigt berusade en gång i månaden eller oftare, motsvarande siffror för unga kvinnor är drygt 6 av 10 (62 procent).

- Bland unga vuxna, 18-25 år, resulterade 27 procent av testen i en högriskprofil, fler unga kvinnor än män får en högriskprofil.

- Svaren från Alkoholprofilen visar på vikten av förebyggande arbete bland unga vuxna. Att minska berusningsdrickandet är en viktig del men minst lika viktigt är att få unga vuxna själva att reflektera över de risker som en hög alkoholkonsumtion medför över tid, säger Magnus Jägerskog, vd IQ.

Hela rapporten Alkoholprofilen 2009-2012 finns att ladda ner på www.iq.se

Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

____________________________________________________________________
IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.