Juan-Pablo Roa ny VD för IQ

— Jag är väldigt nöjd över rekryteringen av Juan-Pablo Roa. Han har en bred erfarenhet och kompetens inom kommunikation och samhällsfrågor. Med sin bakgrund och sitt engagemang kommer han fortsätta vidareutveckla IQs framgångsrika arbete och verka för en smartare syn på alkohol, säger Mikael Wallteg, styrelseordförande IQ och vice vd på Systembolaget.

Juan-Pablo Roa kommer närmast från en tjänst som ämnessakkunnig på kansliet för strategi- och framtidsfrågor på Statsrådsberedningen. Innan dess som politiskt sakkunnig hos Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström på Socialdepartementet. Juan-Pablo har en kandidatexamen i företagsekonomi och i medie- och kommunikationsvetenskap, från Högskolan på Gotland och Stockholms universitet.

— Jag ser verkligen fram emot att fortsätta utveckla IQ och bidra med nya tankar och idéer för att informera och verka för en sundare alkoholkultur som värnar om folkhälsan, säger Juan-Pablo Roa.

Juan-Pablo Roa efterträder Magnus Jägerskog som lämnar IQ under mars för tjänsten som generalsekreterare på Bris. Juan-Pablo Roa tillträder tjänsten som vd på IQ den nionde mars 2016.

Juan-Pablo Roa, 072-249 47 20
Mats Mehlberg, pressekreterare IQ, 070-916 06 71, e-post: mats@iq.se
______________________________________________________________

IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.