Kampanj ledde till attitydförändringar och fler alkolås

IQ:s kampanj för alkolås i skolskjutsar som drevs tillsammans med taxi- och bussbranschen gav resultat; kraven på alkolås har ökat från resenärer och i upphandlingar och företagen vill visa upp att de nu också är lokala hjältar.

Kampanjen har bidragit till attitydförändringar till alkolås: • Resenärers krav på alkolås har ökat • Krav på alkolås i upphandlingar har blivit vanligare • Förare har blivit mer positiva till alkolåsen • Alkolås har blivit en konkurrensfaktor • Alkolås är inte längre förknippat med rehabiliteringsprogram utan är snarare en kvalitetsstämpel • Bolagen vill visa att de har alkolås

En rundringning visade att 95 procent av medlemsföretagen i Svenska Taxiförbundet och Bussbranschens Riksförbund hade uppmärksammat kampanjen. På vartannat taxiföretag och vart fjärde bussföretag hade man också diskuterat alkolås med anledning av kampanjen. Många av de företag som hade diskuterat frågan hade också bestämt sig för att installera alkolås.

Allt fler alkolås Försäljningen av alkolås ökade under 2006. Antalet installerade lås i Sverige ökade från 5 000 till 15 000 mellan 2005 och 2006. En viktig bidragande orsak var regeringens alkolåsutredning som presenterade ett delbetänkande i september 2005 och lämnade sitt slutbetänkande i juni 2006.

Kampanjen har uppmärksammats i tidningar och etermedia. Tre av fyra inslag gav en positiv bild av kampanjen och kravet på alkolås. Under hösten 2006 fanns också många artiklar och notiser – inte minst lokalt – om företag som valt att installera alkolås i sina bilar.

Läs rapporten om alkolåskampanjen på http://www.iq.se/ Där hittar du också mer än 600 IQ-projekt; konkreta aktiviteter och projekt som gör skillnad.

För ytterligare information: Ann-Therése Enarsson, IQ, 08-410 249 51, 0709-21 75 50

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.